23948sdkhjf

DFDS lander kæmpe tyrkisk opkøb

DFDS har købt de internationale aktiviteter hos tyrkiske Ekol Logistics for 1,9 mia. kroner

DFDS har købt de internationale aktiviteter hos den tyrkiske logistikvirksomhed Ekol Logistics.

Det oplyser DFDS i en pressemeddelelse.

Ekol har specialiseret sig i transporter mellem Tyrkiet og Europa, og virksomheden havde i 2023 en omsætning på 3,5 mia. kroner og omkring 3.700 ansatte.  

Mere end halvdelen af Ekols leverencer, er intermodale og anvender kombinationer af vej-, sø- og jernbanetransport. Samtidig er Ekol den største kunde i DFDS´ middelhavs-netværk.

- Overtagelsen af Ekol er et fremragende strategisk match for DFDS. Det er vores kerneforretning at transportere store trailer-volumener pålideligt og effektivt ved hjælp af kombinationer af vej-, færge- og jernbanetransport. Desuden tror vi, at Tyrkiets rolle som et fremstillingsknudepunkt for Europa vil blive endnu stærkere i fremtiden, når nearshoring driver forsyningskæder tættere på slutmarkederne, udtaler Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS.

Opkøbet omfatter kun aktiviteterne uden for Tyrkiet, der i fremtiden vil blive en del af DFDS’ logistikdivision. Ekol Logistics fortsætter i Tyrkiet som selvstændig virksomhed.

En tyrkisk godbid

Ekol blev etableret i 1990. I dag er Ekol til stede i 10 europæiske lande og råder over mere end 75 lokationer.

Virksomhedens vigtigste markeder er bil- og tekstilindustrien, men Ekol har også aktiviteter inden for blandt andet detailhandel og pharma. Kunderne er primært europæiske og globale producenter med produktions- eller samlefabrikker i Tyrkiet, samt tyrkiske eksportvirksomheder. 

Virksomheden er stiftet af Ahmet Musul, der også leder den i dag. Og den tyrkiske forretningsmand er godt tilfreds med handelen med DFDS. 

- Jeg er henrykt over, at Ekol Logistics' internationale transportnetværk og alle dets dygtige og dedikerede medarbejdere har fundet et nyt hjem hos DFDS. Den kombination har potentiale til at gøre transporten mellem Tyrkiet og Europa mere effektiv og hjælpe med at styrke Tyrkiets tiltrækningskraft som et fremstillingsknudepunkt, udtaler han i pressemeddelelsen.

Passer til strategien

Det har længe været offentligt kendt, at DFDS var interesseret i Ekol, og opkøbet er da også allerede godkendt af de tyrkiske konkurrence myndigheder. Det kan lade sig gøre på grund af Tyrkiets særlige regler for opkøb af virksomheder. Overtagelsen er dog stadig betinget af en godkendelse fra EU.

Opkøbet af Ekol er det seneste i en lang række af logistik-opkøb som det danske rederi har foretaget. 

- Et opkøb af Ekol vil være meget godt i tråd med, hvad DFDS har gjort andre steder i deres transportnetværk, hvor de prøver at sikre en stor andel af færgevolumnerne ved at købe logistikvirksomheder, som i forvejen bruger rederiets egne eller konkurrenters færgeruter, forklarede Ulrik Bak, der er analytiker hos SEB Equities, tidligere på året de store opkøbsplaner.

Det tyrkiske opkøb kan meget vel også vise sig at være det sidste store af sin slags. DFDS lancerede nemlig kort inden nytår et strategiskifte, hvor fokus i fremtiden vil være på organisk vækst frem for opkøb. 

- Jeg kan ikke afvise fuldstændigt, at vi også vil foretage opkøb, men det kommer ikke til at være i det omfang som vi har gjort tidligere. Vores fokus vil helt sikker være på den organiske vækst, fortalte rederiets logistikchef, Niklas Andersson, dengang. 

Her er Rederiets tidligere logistik-opkøb

HSF Logistics Group

I 2021 indgik DFDS en aftale med HSF Logistics Group, og overtog dermed hele virksomheden.

Koncernen er specialiseret køletransport, og har 22 lokationer fordelt over både Skandinavien, Holland, England og Tyskland. Virksomheden har desuden kontorer i Kina og Marokko.

Opkøbet fastslog rederiets position inden for transport af fødevarer.

Med i købet fik DFDS blandt andet de to danske virksomheder, Skive Køletransport og N&K Spedition, som begge var en del af HSF.

ICT Logistics

Siden 2003 har DFDS ejet en mindre andel af ICT Logistics. I begyndelsen af 2022, overtog DFDS så det fulde ejerskab over logistikvirksomheden.

ICT tilbyder forskellige typer transportløsninger i Europa, Centralasien, Mellemøsten og Nordafrika.

Virksomheden har dog særligt fokuseret på løsninger, der forbinder øst og vest, og står stærkt i Baltikum og Østeuropa.

Lucey Transport Logistics

Den irske logistikvirksomhed Lucey Transport Logistics blev erhvervet af DFDS i sommeren 2022. Virksomheden råder over 250 medarbejdere, 100 køretøjer og 400 trailere.

Samtidig har virksomheden et lager-netværk på omkring 40.000 kvadratmeter spredt ud over Irland.

McBurney

Kort før nytår i 2022 købte DFDS transportvirksomheden McBurney, der har specialiseret sig i at levere transportydelser til blandt andet supermarkeder og fødevareproducenter.  

Virksomheden har omkring 800 ansatte, og råder over en flåde på cirka 400 lastbiler. Derudover ejer virksomheden også 1360 trailere, hvoraf 955 er trailere beregnet til køletransporter. 

Estron Group

I sommeren 2023 købte DFDS den familieejede transportvirksomhed Estron Group.

Virksomheden har base i Rotterdam, men opererer også i Storbritanien, Tyskland, Polen og Benelux.

Med omkring 130 ansatte, 120 trucks og 300 trailere kan virksomheden bedst betegnes som en mellemstor transportvirksomhed.

D.R. Macleod

 DFDS købte også den skotske transportvirksomhed D.R. Macleod i 2023. Virksomheden opererer en flåde på 70 køretøjer og er specialiseret i køletransporter i Skotland.

Kilde: DFDS

Pris: 1,9 mia.

Prisen for købet er ifølge DFDS på 1,9 mia. danske kroner. 

Virksomheden oplyser, at transaktionen vil blive finansieret ved hjælp af en kombination af lånefinansiering og brug af eksisterende likvide midler.

Med i betragtningen omkring prisen hører, at det tyrkiske selskab for tiden ikke er i topform. Ifølge DFDS faldt Ekols EBIT-margin nemlig fra 4,8 pct. i 2022 til 2,5 pct. i 2023, på grund af de udfordrende markedsforhold samt tab af markedsandele. 

Det danske rederi har derfor lagt en integrationsplan, som sigter mod at forbedre lønsomheden så opkøbet inden 2027 vil have en EBIT-margin på 5 pct.

Det skal ske ved først at øge volumnerne ved at indlede salg af transporter mellem Tyrkiet og Europa via  DFDS´s eksisterende netværk. 

Herefter vil DFDS forsøge at udnytte de skalafordele som det store europæiske netværk giver og samtidig integrere Ekols kontorer og toldorganisationen. 

Til sidst skal Ekols netværk optimeres og begynde at udbyde kontraktlogistikprodukter til nøglekunderne. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.123