23948sdkhjf

MSC's flådevækst giver Mærsk baghjul - og mere er på vej

MSC har for længst overhalet Mærsk som verdens største linjerederi, og fortsætter flådeudbygningen i hæsblæsende tempo, mens Mærsk sakker agterud

Mediterranean Shipping Co., MSC, har øget sit forspring til Mærsk og de andre konkurrenter som verdens største linjerederi, målt på containerkapacitet. 

Det viser en ny analyse fra det danske shippinganalysehus Sea-Intelligence.

For over to år siden indtog MSC, førstepladsen som verdens største linjerederi foran 2M-alliancepartneren Mærsk, der før det havde toppet ranglisten i mere end et kvart århundrede.

Siden 2022 har MSC udvidet flåden yderligere med både brugt tonnage og rekordmange nybygninger, hvilket har øget rederiets forspring til Mærsk med 1,55 millioner slots.

Mere baghjul til Mærsk

Sea-Intelligence har fremskrevet, hvordan containerrederiernes top-10 vil se ud om to år under hensyntagen til blandt andet rederiernes ordrebøger, typiske tilgang af charterskibe og salg af skibe.

- MSC vil øge deres kapacitetsmæssige forspring betydeligt i forhold til det næststørste rederi - som i øvrigt vil være CMA CGM, mens Mærsk henvises til tredjepladsen, skriver Sea-Intelligence i sin seneste rapport.

I maj 2023 blev MSC det første rederi i verden med en flåde på over fem millioner tyvefodscontainere (teu), som Sea-Intelligence i april 2026 forventer vil være øget til over syv millioner teu.

Fra næste år vil MSC forlade sin mangeårige 2M-alliance med Mærsk og selv operere de vigtige øst-vest-ruter.

Mærsk indtræder derimod i en ny alliance - Gemini-alliancen - med tyske Hapag-Lloyd.

Pengestærke MSC har de seneste år investeret i nye industrier uden for kerneforretningerne, såsom krydstogt og containerskibsfart. Rederiet har også investeret i luft- og jernbanefragt, logistik og medievirksomheder. 

Så sent som sidste uge bød MSC 700 mio. dollar (4,9 mia. kr) på det norske bilskibsrederi Gram Car Carriers.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097