23948sdkhjf

Trængsel får stålgrossist op på pedalerne

Trængslen i København får Lemvigh-Müller til at at indsætte batteridrevet budcykel.

Stålgrossisten Lemvigh-Müller beskriver jagten på ledige parkeringspladser i København, som at lede efter en enhjørning. Derfor for er der også masser af spildtid, når stålgrossistens medarbejdere skal levere varer til byggepladser inde i København.

Det er baggrundenfor, at stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller nu har indsat en budcykel med batteri og el-motor, der skal gøre det lettere at parkere, når virksomhedens bygge og anlæg-team, skal servicere københavnske byggepladser med bl.a. værktøj, værnemidler, maskiner, el- og vvs-artikler.

Sparer tid og CO2

- Ladcyklen er en lavpraktisk løsning på den københavnske parkeringsudfordring. Vi kommer typisk forbi 4-6 byggepladser i løbet af en arbejdsdag, så der kan være meget spildtid med at finde en ledig p-plads – og også med køkørsel, når man skal videre. Samtidig passer det ind i vores bæredygtighedsstrategi, hvor vi blandt andet har fokus på at minimere CO2-aftrykket fra vores transport, fortæller Maria Steen, Director of Sales med ansvar for Bygge & Anlæg, Lemvigh-Müller.

I forvejen bliver en del af Lemvigh-Müllers vareleveringer i samarbejde med GLS kørt ud med enten el-cykel eller -varebil. 53 procent af de såkaldte ekspresleveringer fra grossistens håndværkerbutik i København kører på el, og der er fokus på løbende at øge andelen – også i resten af Danmark.

Ikke tunge leveringer

Ekspresleveringerne kan være alt fra værktøj til el- og vvs-artikler, som håndværkerne pludselig mangler i løbet af arbejdsdagen. Stål er til gengæld anderledes tungt at levere, så her er tilgangen til at reducere CO2 fra transporten en lidt anden, fortæller Maria Steen og siger:

- Ser man på vores stålleverancer, så kræver det meget tunge lastbiler, og her er teknologien indenfor el-lastbiler endnu ikke så langt, at vi lige kan skifte. Til gengæld har vi fokus på at reducere antallet af kørte kilometer og har i samarbejde med vores kunder indført færre ugentlige leveringsdage. På den måde har vi siden 1. januar 2022 foreløbig sparet 180.000 kørte kilometer på vores stålleverancer i Danmark.

/Smir 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141