23948sdkhjf

Tog fra Hirtshals er et afgørende skridt for ny godskorridor

En vellykket test af godskørsel fra havnen i Hirtshals kan være et afgørende skridt mod en helt ny godskorridor

Drømmen om en grøn godskorridor fra Norge og ned gennem Jylland er rykket et skridt tættere på at blive virkeliggjort.

For første gang siden 2015 blev der nemlig torsdag kørt et godstog fra Hirtshals Havn. Og selvom der kun var tale om en testkørsel, er det håbet, at operationen kan bane vejen for en ny forbindelse mellem Hirtshals og over 200 forskellige terminaler i Europa.

Det glæder folkene bag projektet “Grøn Jyllandskorridor", der drømmer om at skabe en intermodal forbindelse gennem Jylland, som forbinder Sydnorge med Centraleuropa.

- Det er et vigtigt skridt at vi får muligheden for at transportere gods på jernbanen gennem korridoren. Det er helt klart, siger Tommy Madsen, som er projektleder for Grøn Jyllandskorridor.

Et stort potentiale

Det bliver den skandinaviske afdeling af den tyske baneoperatør DB Cargo, der skal stå for selve transporten på jernbanen.

Og også hos operatøren ser man et stort potentiale i forbindelsen fra Hirtshals.

- I dag bliver der kørt mere end 200.000 intermodal trailere om året ned gennem Jylland på motorvejen. Det er mere end 400 lastbiler om dagen. Så der er faktisk efterspørgsel på den her strækning, og for hver trailere vi kan få flyttet over på jernbanen, kan vi spare en masse CO2, siger Alexander Wehnert, som er business development manager for DB Cargo Scandinavia.

SCMNews: Men kan I gøre jernbanetransporten konkurrencedygtig med vejtransporten på strækningen?

- Ja. Det er vi fuldstændigt sikre på. Både i forhold til pris og i forhold til lead-time. Vi forventer at kunne ramme en lead-time på omkring 20 timer mellem Hirtshals og Duisburg-området i Tyskland, svarer Alexander Wehnert.

En besværlig strækning

Faktisk har det været muligt at køre godstog fra Hirtshals siden 2015. Her blev der nemlig investeret 35 mio. kroner i at opføre en kombiterminal, der kan læsse trailere fra skib til tog. Strækningen har dog ikke været brugt til godstransport før nu.

- Terminalen har stået ubrugt i noget tid. Der har været nogle problemer med infrastrukturen. Med denne testkørsel vil vi gerne vise, at det rent faktisk kan lade sig gøre at køre på strækningen, fortæller Alexander Wehnert.

Helt konkret var strækningen fra Hirtshals og Hjørring én af de første i Europa ombygget til det nye ETCS-signalsystem. Og det kræver en omfattende ombygning af lokomotiver at kunne køre på strækninger med det nye signalsystem.

- Indtil nu har der ikke været godslokomotiver til at køre på det nye signalsystem. Vi er i gang med at ombygge vores egne lokomotiver, men her til pilotprojektet arbejder vi sammen med Nordjyske Jernbaner, siger Alexander Wehnert.

Samtidig er strækningen enkeltsporet, og Nordjyske Jernbaner, der ejer skinnerne mellem Hjørring og Hirtshals bruger den også til persontransporter. Derfor har det været nødvendigt at udarbejde en særlig køreplan for trafikken på strækningen, så godstogene ikke ender med at spærre for den øvrige togdrift.

Klar til at køre til december

Med torsdagens test har DB Cargo Scandinavia nu vist, at udfordringerne på strækningen kan overvindes. Og virksomheden er faktisk klar til at køre fast på strækningen allerede ved udgangen af året.

Nu er det så op til kunderne at byde ind, hvis der i fremtiden skal køres gods på banen.

- Det er ret vigtigt at forstå, at vi jo ikke åbner en rute og kører tog på samme måde som med passagertog. Det kræver, at vi har en kunde, som vil forpligte sig og betale for f.eks. en ugentlig afgang, slutter Alexander Wehnert.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078