23948sdkhjf

ATL og DI Transport: Vejgodstransporten har brug for medvind

Kritiserer den nye regerings planer om en grøn kilometerafgift på lastvogne.

DI Transport-direktør Karsten Lauritzen og ATL-formand Henrik Tofteng har forhåbninger om mere medvind til vejgodstransportbranchen under den nye regering. Men det starter skidt.

Det fremgår af en artikel i den seneste udgave af ATL-Magasinet

Håbet om, at den nye regering ville komme vejgodstransporten til undsætning og afskaffe den forkætrede kilometerafgift, ser ud til at blive kortlivet. Selv om Venstre og Moderaterne nu er en del af regeringssamarbejdet sammen med Socialdemokratiet, er der stadig udsigt til, at kilometerafgifter på lastbiler bliver indført.

DI Transport-direktør Karsten Lauritzen bliver skuffet, hvis regeringen holder fast i afgiften i stedet for at lytte til DI Transport og ATL for at finde løsninger på den grønne omstilling, der hverken koster arbejdspladser eller rammer konkurrenceevnen.

- Kilometerafgiften er jo et eksempel på det modsatte. Det ville være en meget dyr måde at nedsætte CO2-udledningen. Lad os hellere samarbejde og finde de intelligente løsninger,

opfordrer Karsten Lauritzen i en artikel i ATL-magasinet.

ATL-formand

ATL-formand Henrik Tofteng deler DI Transport-direktørens bekymring over udsigten til, at branchen bliver straffet med en kilometerafgift.

- Jeg tror, at det er en skæv vej at gå, hvis målet er at lægge grunden til en økonomisk bæredygtig grøn omstilling af vores erhverv. Den nye regering bør tage de gode anbefalinger fra DI og DI Transport til sig – herunder at skrotte kilometerafgiften, fjerne afgifterne på grønne drivmidler og understøtte køb af grønne lastbiler, udtaler ATL-s bestyrelsesformand.

Henrik Tofteng og Karsten Lauritzen og Henrik Tofteng har dog ikke opgivet håbet om et godt og konstruktivt samarbejde med regeringen og ikke mindst den nye transportminister Thomas Danielsen fra Venstre. Her fremhæver de begge, at Thomas Danielsen har en uddannelse som lastvognsmekaniker med i bagagen.

Tofteng og Lauridsen understreger sammen, at der er behov for en bedre samarbejde mellem regeringen og erhvervslivet.

Samstemmende opfordrer de to repræsentanter for DI og ATL til et bedre samarbejde mellem regering og erhvervsliv.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126