23948sdkhjf

Navigatørkonflikt ikke set siden 1967: "Det vil påvirke hele den danske handelsflåde"

Det er over 50 år siden, at navigatørerne sidst var i konflikt. De kan dog være på vej ud i en ny, og det vil også påvirke store rederier som Torm, DFDS og Mærsk, fortæller formand i Lederne Søfart.

Af Stephanie Kjær, Søfart

Lederne Søfart er klar til at lede navigatørerne ind i en konflikt, hvis ikke Danske Rederier går i dialog med dem. Det meldte fagforeningen ud mandag.

Det næste skridt er nu, at Lederne Søfarts navigatørmedlemmer, som består af omkring 80 pct. af de danske navigatører, skal stemme om, hvorvidt de vil i konflikt eller ej. Den afstemning er i fuld gang og afsluttes mandag i næste uge.

Hvis de stemmer for konflikt, vil det kunne mærkes i hele branchen. Både hos bl.a. Mærsk, Torm og DFDS har de navigatører ansat, som er medlemmer hos Lederne Søfart.

- Det vil påvirke hele den danske handelsflåde, siger Jens Marquard Sørensen, bestyrelsesformand for Lederne Søfart, til Søfart.

Han vil endnu ikke afsløre præcist, hvad konflikten indebærer, hvis den bliver stemt igennem:

- Detaljerne omkring hvordan en konflikt vil forløbe, vil jeg holde for mig selv, men det er klart, at det handler om at presse rederierne så meget som muligt med formålet om, at de presser Danske Rederier og siger, at de skal forhandle med os.

Ifølge formanden skal vi helt tilbage til 1967, siden navigatørerne sidst var i en konflikt som den, der nu kan være på vej. Dengang omhandlende den lønstigninger, og det endte med et lovindgreb, fordi parterne ikke selv kunne løse det i tide. Det er ikke ønsket fra Lederne Søfart, men det kan blive den eneste udvej, hvis Danske Rederier ikke går med i forhandlingerne, fortæller han.

Kritik af valg af Dansk Metal som forhandler

Uenighederne over hvem, der skal forhandle overenskomster, kommer på baggrund af, at Danske Rederier i oktober sidste år besluttede at slå to arbejdsgiverforeninger sammen til én kaldet Danske rederier arbejdsgiver.

Inden sammenlægningen af arbejdsgiverforeninger DRO 1 og DRO 2 blev de forhandlet med henholdsvis Metal Maritime, en afdeling i Dansk Metal, og Lederne Søfart. Med sammenlægningen til én arbejdsgiverforening, blev det besluttet, at de navigatørerne, som i dag er under DRO 2, fra årsskiftet næste år skal med på overenskomsten med Metal Maritime.

Det er den beslutning, som Lederne Søfart lige siden har været store kritikere af. Bestyrelsesformanden peger på, at Lederne Søfart burde forhandle overenskomsterne, netop fordi medlemmerne har valgt at blive hos dem:

- Selvom Dansk Metal har overenskomsten på DRO1, har navigatørerne valgt at være medlem hos os alligevel. Samtidig har langt de fleste været medlemmer hos Lederne Søfart på DRO2. Så hvis Danske Rederier skal forhandle med nogen, er vi den eneste part, de rent faktisk kan forhandle med.

Lederne Søfart peger desuden på, at det strider mod den nuværende overenskomst med navigatørerne, hvis fagforeningen ikke bliver en del af forhandlingerne omkring den nye overenskomst, da det er en del af den nuværende, at overenskomster skal forhandles med dem.

Vil give dårligere løn på trods af store overskud

Jens Marquard Sørensen mener også, at en ny overenskomst med Dansk Metal vil forringe medlemmernes vilkår:

- For det første har Dansk Metal meldt ud, at de vil følge transportforliget. Det har man aldrig gjort før, og det er en dårlig undskyldning for at sætte lønnen ned. Vi vil have lønstigninger, som matcher de kæmpe store indtægter, der har været, siger han og fortsætter:

- I de sidste tre år har navigatører og søfolk i hele verden haft længere og længere udmønstringer. Det har haft store psykiske konsekvenser for mange af dem, og alt imens har rederne hævet fragtraterne og haft større indtægter

Hans krav til Danske Rederier for at undgå konflikt er derfor ifølge ham selv simpelt.

- Det eneste, vi kræver fra Danske Rederier, er, at Lederne Søfart ønsker at forhandle navigatørernes overenskomst. Det er det eneste, der skal til. Det øjeblik, forhandlingerne går i gang, kan der ikke være en konflikt. Det ser vi ikke som et specielt stort krav, siger han og fortsætter:

- Det, jeg håber, der kommer ud af det her, er, at man får lavet en hovedaftale, ligesom man har på land, som beskriver, hvordan sådan noget som det her skal håndteres. Det er f.eks. skrevet ind i Danpilot-overenskomsten, som tog et år af forhandle færdig. Jeg synes, at vi skal have de samme ordnede forhold til søs, som vi har i land.

Danske Rederier: Overenskomsterne sikrer samme gode vilkår

I en skriftlig kommentar til Søfart siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, at "vi har noteret os Lederne Søfarts udmelding." Hun fortsætter:

"Vi er i Danske Rederier glade for, at vi har overenskomster på området, som sikrer de søfarende nøjagtigt de samme gode løn- og arbejdsvilkår, som de har været vant til."

Brancheorganisationen ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere yderligere på sagen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109