23948sdkhjf

HHLA tester automatiseret containerlogistik

HHLA Next har i samarbejde med startuppen Fernride igangsat pilotprojekt for højautomatiseret og elektrisk containerlogistik i HHLA TK Estonia-terminalen. Målet med projektet er at udvikle løsninger til gradvis automatisering af lastbiler.

HHLA investerer i Fernrides innovative løsning for at fremme automatisering og bæredygtighed inden for logistik og for at imødegå manglen på lastbilchauffører. På vej til automatiseret transportlogistik ligger Fernrides tilgang i lastbilers og traktorenheders gradvist stigende autonomi. Kombinationen af køretøjernes autonome kørselsteknologi og menneskelig ekspertise inden for fjernbetjening tilbyder allerede en pålidelig service, der er tilgængelig nu i live-drift. Dette skaber en umiddelbar merværdi og fremskynder rejsen mod mere bæredygtig logistik, lyder det fra selskaberne bag.

- Vi hos HHLA investerer i digitale og bæredygtige forretningsmodeller inden for maritim logistik. Vi ser et stort potentiale i løsninger til autonom kørsel, også på grund af den nuværende mangel på lastbilchauffører. Med Fernride investerer vi i en virksomhed, der allerede har implementeret en holdbar løsning med et partnernetværk af respekterede virksomheder fra industri og logistik med rigtig gode resultater. Derudover fremhæver projektet vores fokus på bæredygtig logistik, siger Simone Lode,  administrerende direktør for HHLA Next.

Teknologistartuppen Fernride, der har cirka 100 ansatte, udstyrer lastbiler og trækkere med sensorer og kameraer, så de kan fjernstyres via mobilnetværk. Teleoperatører ved en computerarbejdsstation, der ligner et køretøjs cockpit, tager fjernstyring af køretøjerne. Teleoperatøren modtager og sender målrettede kommandoer i realtid ved at styre gaspedal, bremser, rat og joysticket. Fernrides algoritmer kan trænes yderligere ved hjælp af data fra den virkelige drift for at udrulle yderligere autonome funktioner.

- HHLA er den perfekte partner til at bruge vores platform til autonom elektrisk lastbilkørsel i havne. Fordelene ved fjernstyring kan allerede aktivt bruges af en del af arbejdsstyrken i havne. Med vores løsning kan lastbilchauffører nu også få glæde af det. HHLA deler vores ambition om at skalere denne teknologi internationalt, og havnen i Tallinn byder på ideelle forhold til at lægge grundlaget for dette, siger Hendrik Kramer, administrerende direktør i Fernride.

HHLA Next giver det nye porteføljeselskab adgang til datterselskaber i HHLA Group. Et pilotprojekt starter i begyndelsen af 2023 ved HHLA TK Estonia-terminalen i Tallinn – det første Fernride-projekt på en containerterminal. Målet med projektet er at bestemme teknologiens driftssikkerhed i automatiseret containerhåndtering og at validere teknologiens levedygtighed for fremtidige forretningsmuligheder.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Godstransporten over Øresund stiger og stiger
Ny fragtrute: Norsk logistikvirksomhed sender første godstog mod Italien
Handelskrig truer forsyningskæderne for klima-teknologi
Postnord: Fyringer skyldes dyrere brændstof og faldende efterspørgsel
Amerikansk militær forlader Aarhus Havn
Flaskehalse for vejgods løsner langsomt

Send til en kollega

0.125