23948sdkhjf

Danske Fragtmænd skifter til biodiesel

Flere af Danske Fragtmænds leveringer i indre by i henholdsvis Aarhus, Odense og København vil fremover foregå med lastbiler drevet af det bæredygtige HVO-biodiesel.

Tiltaget sker på baggrund af et ønske om i højere grad at bidrage til kampen om et bedre klima og giver en årlig CO2-reduktion på 300 tons CO2e.

- Den grønne omstilling er for alvor kommet på dagsorden hos os, siger adm. direktør Jørn P. Skov.

- Vi er Danmarks største nationale transportør, og da den teknologiske udvikling inden for ”grønne” lastbiler fortsat er umoden, må vi kigge i andre retninger, når vi vil forbedre den grønne bundlinje.

- Vi starter op med, at nogle af lastbilerne i vores citydistribution i henholdsvis Aarhus, Odense og Storkøbenhavn skal køre med HVO-biodiesel.

Det er ikke billigt
- HVO-biodiesel er ikke en billig løsning, og initiativet vil da også betyde en væsentlig meromkostning for os, indrømmer Jørn Skov.

- Politikerne har store ambitioner for Danmark og miljøet, og de vil gerne gå forrest i den grønne omstilling; men i transportbranchen er den grønne omstilling ikke så ligetil. Hverken teknologi eller infrastruktur på de bæredygtige drivmidler er klar endnu, og den er heller ikke økonomisk bæredygtig.

Jørn Skov ved, hvad hansnakker om. Danske Fragtmænd har fornyelig købt fire elektriske lastbiler og indsat dem til distribution i de tre største byer i Danmark.

- Lastbilerne kan kun køre meget korte distancer, og de koster op til fire gange så meget i indkøb som en traditionel dieseldreven lastbil, siger han og mener, at politikerne er for langsomme til at bakke om den grønne omstilling i transportbranchen.

- Omstillingen går alt for langsomt. Udfordringen er, at branchen ikke kan løfte den økonomiske byrde ved en grøn omstilling alene. Det er bare ikke realistisk for de fleste transportvirksomheder, da deres indtjening i forvejen er presset, siger Jørn Skov.

OK: Grønt skal være mere atraktivt 
Danske Fragtmænd benytter OK som leverandør af HVO-biodiesel, og her er man helt fragtmændene.

- Vi ønsker også, at politikkerne gør de grønne drivmidler mere økonomisk attraktive for virksomhederne at bruge, siger markedschef  for transport, Henrik Dehn.

- Der mangler politiske incitamenter for, at vognmændene har økonomi til blandt andet HVO-biodiesel. I OK har vi udbredt stationsnettet i forhold til, hvor man kan tanke HVO-biodiesel og har fokus på at udbrede det yderligere, efterhånden som behovet opstår.

- På nuværende tidspunkt er vi klar med HVO-standere på fem forskellige Truck Diesel stationer – i Køge, Avedøre Holme, på Prags Boulevard i København, Aarslev ved Aarhus og i Odense.

Fragtmændene vil ikke stoppe
På trods af den manglende økonomiske opbakning fra regeringen, ønsker Danske Fragtmænd dog ikke at stoppe den grønne udvikling. Virksomheden har med deres kommende miljøregnskab for 2021 sat sig nogle ambitiøse mål.

- Vi vil ikke sidde på vores hænder og vente på, at politikkerne indser, at der skal ske noget på området, hvis de vil nå deres målsætninger for 2030. Vi har sat os nogle ambitiøse grønne målsætninger, og så må vi arbejde hen mod dem med de muligheder, vi har til rådighed, fortæller Jørn P. Skov afslutningsvis.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095