23948sdkhjf

Mærsk jagter 200 storkunder og blæser til logistik-kamp – men opkøbene er ikke uden risiko

Mærsks kunder skal ikke længere kun se rederi-giganten som en transportydelse, men i højere grad som en partner.

Bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe kunne tirsdag på rederiets generalforsamling fortælle, at Mærsk nu benhårdt går efter at få deres 200 største kunder til at købe flere landbaserede logistik- og serviceydelser. Det skriver Børsen.

I dag er det otte ud af ti containere, som Mærsk stiller på en havn uden at være involveret i den videre transport.

- Vi kan jo ikke tvinge kunderne, men vi kan vænne dem til, at vi kan gøre mere for dem, hvad enten det er at give deres transport højere prioritet, lade dem følge varen digitalt på hele rejsen eller garantere bæredygtighed, siger Jim Hagemann Snabe.

Mærsk har flere gange erklæret, at man var klar til opkøb, som passer til strategien i stil med sidste års overtagelse af den amerikanske varehusvirksomhed Performance Team. Den ambition gentog Jim Hagemann Snabe i sin beretning, fortæller Børsen.

Ikke uden risiko

Tidligere på ugen kunne Mærsk offentliggøre deres såkaldte Risk Management-analyse for det kommende år.

- En central drivkraft i langsigtet vækst for logistik og services er udviklingen af produkt- og medarbejderegenskaber gennem succesrige fusioner og opkøb. Tilegnelsen af nye evner er en betingelse for at servicere kunder end-to-end, og A.P Møller – Mærsk er nødsaget til at lave opkøb i de kommende år, lyder det i analysen.

I analysen opstiller rederiet en top-10 liste på baggrund af en strategisk gennemgang af rederiets væsentligste risici. Som nummer seks på listen er ”fusioner og opkøb”.

- Nogle af opkøbene kan blive betydelige, og hvis A.P Møller Mærsk mislykkedes med at integrere en eller flere af disse, skaber det en risiko for, om A.P Møller Mærsks integrator-strategi kan gennemføres med succes.

Tiltag skal hjælpe integration

Et dybere kig i analysen viser, at rederiet derfor har iværksat tiltag for at hjælpe med processerne. Et ”post-merger” integrationskontor er blevet etableret for at udvikle og håndtere integrationsprocesserne, mens der er tilkøbt kompetencer indenfor samme emne.

- Videre tiltag er planlagt til at udvikle en gnidningsfri overgang mellem opkøb og integration, lyder det blandt andet også i analysen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094