23948sdkhjf

Dachser vil være den foretrukne partner

Dachser har ikke små ambitioner. Tværtimod - ambitionerne er store. Det var de i 2005, da den sydtyske virksomhed trådte ind på den danske transport- og logistikscene med overtagelsen af Haugsted International Spedition. Dengang bebudede de, at de ville lave eget distributionsnet i Danmark: Levering og afhentning af gods på paller overalt i landet med egne trailere. Det er nået for længst, ligesom indtoget i Sverige og Norge også er det.

- Målene er stadig store, men også realistiske, siger René Sidor, der er Managing Director for Dachser Nordic.

- Alt er sat i system. Det hele er timet og tilrettelagt. Hvis der sker noget uventet, har man en nødplan liggende i skuffen. Den er lige til at tage frem. Det giver tryghed. Det giver forudsigelighed. Og det er helt i Dachsers ånd.

- Vi har ingen ambitioner om bare at være den største palledistributør i Danmark. Vi vil være den bedste. Og det har vi faktisk sat som et strategisk mål, fortsætter René Sidor.

- Vi vil være den foretrukne stykgodspartner, og så vil vi være den foretrukne arbejdsplads inden for vores branche.

- De to mål hænger sammen. For at blive den foretrukne stykgodspartner skal vi have de rigtige mennesker til at arbejde for os. Og det kan vi kun få, hvis vi er branchens foretrukne arbejdsplads.

- Derfor arbejder vi meget med "human capital," så vi kan tiltrække de unge, dygtige mennesker. Vi skal fastholde dem og udvikle dem. Vi har et "growth program" for hver medarbejder. Vi har udviklet en plan for deres karriere for at sikre dem og virksomhedens fremtid.

- Vores Nordic Growth Program skal ses i to dimensioner. Det er både noget med at supportere væksten i selve den nordiske organisation, men så er det også for at lave karriereplanlægning for de unge mennesker. Vi skal hjælpe dem med at udvikle deres potentiale og lægge en plan, så de kan vokse i organisationen. Vi arbejder med et strategisk program, hvor vi går ind og giver de unge mennesker et karriereforløb.

- På den måde sikrer vi også vores "succession planning," der dybest set handler om at planlægge vores efterfølger. Det gør vi ikke kun i direktørstillingerne, men også på andre positioner som filialchef, operationschef, salgschef mm. Vi gennemgår planerne hvert år, så de er opdateret. Vi skal sikre, at vi har vores efterfølger.

Transportmagasinet: Har du din efterfølger klar?

- Jeg vil sige det på denne måde: Vi har en plan. Jeg kan ikke sige mere om det; men der er rettidig omhu omkring sådanne ting.

Linjebiler i netværk

Siden Dachser etablerede sig i Danmark, har man fået etableret et fuldt fungerende transportnetværk og integreret det med Dachsers europæiske netværk.

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. De 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

- Vi kører dagligt med vores linjebiler til hele Europa her fra Norden. Det samme gør vi med vores trafikker internt i Norden. Vi kommer overalt. Vi har faste afgangstider til de forskellige hubs.

- Vores netværk er baseret på det gode gamle "hub & spokes"-system, hvor vi kører til en stor terminal eller en platform og transiterer godset, forklarer René Sidor.

- Det kan godt være, at der er nogle virksomheder, der er større end os; men de har ikke den samme styrke som os. Vi er knap 400 filialer og 30.000 ansatte i verden. Vi er bundet sammen i et meget stærkt netværk. Vi arbejder alle sammen i det samme IT-system, hvor vi arbejder i "real time."

- Vi har tre store hubs: Bratislava i Slovakiet, Überherrn i Tyskland og Clermont-Ferrand i Frankrig. Der kører vi til med vores daglige linjebiler, hvor vi omlaster om natten og kører videre til vores forskellige platforme og mindre hubs. Vores linjebiler kører på kryds og tværs i Europa, og så "hubber" vi ellers hele vejen, til vi kommer til slutkunden.

Veksellad

Vi har også en flåde på 10.000 trailere og 10.000 veksellad. Fordelen ved veksellad er, at der er 7,6 lademeter i et veksellad. Når vi har to på en bil, så får vi 15,2 lademeter. En almindelig trailer er på 13,6 meter. Så vi får flere lademeter på.

- Vekselladene er med faste vægge, så vi kan lave dobbeltstock. Så trækker vi bare et gulv ned fra loftet. Og så laver vi dobbeltstock. Vi kan også lave tripplstock, når vi kører med små paller, der ikke er så høje. Så kan vi læsse tre oven på hinanden.

Dels giver det en rigtig god kvalitet, dels udnytter vi kapaciteten på en helt anden måde. Det har også noget med miljø at gøre.

- Vi kører også modulvogntog, hvor vi kan få lov til det, for netop at udnytte de fordele der ligger i denne produktionsform, siger René Sidor.

Stærkt lokalt fodaftryk

Dachser har tre filialer i Danmark, hvor man dækker hele landet med biler fra dag til dag.

Der er også fem filialer i Sverige. Dachser har egen lokaldistribution op til nord for Stockholm. Det dækker 85 procent af den svenske befolkning. Til de sidste 15 procent oppe nordpå, hvor der er tyndt befolket og mindre god infrastruktur, benyttes neutrale vognmænd; men det er med fuld integration med EDI, realtime overvågning osv.

Det samme gælder i Norge, hvor Dachser har kontor i Oslo og egen distribution i en 200 km radius heromkring. I resten af landet samarbejdes der med Postnord.

Oprindeligt var det planen, at Finland skulle også være med i denne organisation; men i 2014 etablerede Dachser et joint venture med transportvirksomheden Ace Logistics, som man samarbejder med i de baltiske lande.

- Som joint venture rapporterer de direkte til vores hovedkontor i Tyskland; men Dachser Nordic har et meget tæt samarbejde med Finland, forklarer René Sidor. Finland er stort set fuldt ud integreret i alt det, vi laver. Vi har et nordisk management team, hvor Finland også med.

- Vi vil gerne have et stærkere lokalt fodaftryk i Norden. Derfor er vi hele tiden inde og kigge på, hvordan vi kan udvide og måske etablere nye filialer.

Efter en investeringstung start i Norden med etablering af nye terminaler og hovedkontorer i Danmark og Sverige, er Norden en succeshistorie for Dachser. Rekordresultater i 2018 og 2019 og gode udsigter til et flot 2020.

- Jeg kan ikke fortælle noget om 2020, siger René Sidor; men jeg tør godt sige, at vi ikke er utilfredse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126