23948sdkhjf

Grøn indenrigsrute udfordres af brændstofkrav

Skatteminister Jeppe Bruus (S) er dog sikker på, at det bliver muligt at flyve grønt om lidt over et år

Regeringens ambition om en helt grøn indenrigsflyrute i 2025 udfordres af, at flyselskaberne i dag maksimalt må iblande 50 procent grønt brændstof i brændstoftanken.

Det fremgår af regeringens udspil, som blev præsenteret torsdag, at "det er forventningen", at man kan flyve grønt i 2025.

Men det kan hverken skatteminister Jeppe Bruus (S) eller de øvrige regeringspartier garantere torsdag.

- Prøv at høre. Vi er et helt fantastisk land – jamen det er vi. Vi er optimistiske, vi er en åben økonomi, vi orienterer os mod resten af verden.

- Vi vil gå forrest og vise resten af verden, at det kan lade sig gøre, siger Jeppe Bruus.

Flyselskaberne må i dag kun blande 50 procent bæredygtige brændstoffer i tanken.

Forskere og eksperter arbejder dog ifølge regeringen med testflyvninger, hvor man flyver med 100 procent grønt brændstof.

Hvordan vil I gribe det an, hvis det ikke er tilladt i 2025?

- Den præmis køber jeg ikke. Det er en præmis om, at vi bevæger os hurtigt frem, mens resten af verden står stille. Det er ikke virkeligheden. Virkeligheden er, at det buldrer frem rundt omkring med testflyvninger, med regulering der flytter sig, siger Jeppe Bruus.

Elfly kan være løsningen

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) understreger på pressemødet, at man ikke kommer til at implementere noget, der kan "sætte flysikkerheden i fare".

Regeringen tager pejling af den internationale udvikling, og der kan også ifølge klimaministeren være andre veje til grønne flyvninger - som elfly.

- Det er et godt eksempel på, at vi kan have grønne ambitioner i Danmark, men at vi også skal pejle efter den internationale udvikling. Men vi føler os betrygget i, at der er en teknologiudvikling, der gør, at vi kan få fuld grøn indenrigsflyvning i Danmark i 2030, siger klimaminister Lars Aagaard (M).

Regeringen spillede ud med ambitionen om grønne indenrigsflyvninger i regeringsgrundlaget i december 2022. Det var en ambition, som også den tidligere S-regering havde fremlagt.

Ambitionen om grønne indenrigsfly skal nås gennem en flyafgift, altså passagerafgift på flyrejser, der implementeres fra 2025 og frem til 2030. Den vil i 2030 være på 100 kroner i gennemsnit.

Det er dog ikke hele provenuet fra flyafgiften, som går til grønne flyvninger. I de første år skal den primært gå til ældrechecken. Først i 2030 går de fleste indtægter fra afgiften til grøn omstilling på flyvninger.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063