23948sdkhjf

Færre pakke-kilometer i november

Dansk Erhverv forventer, at Black Friday-salg vil dykke med helt op til 25 procent

Der bliver travlt hos pakkedistributøre og fulfillmentcentre på Black Friday. Men ikke nær så travlt som sidste år. Det spår Dansk Erhverv.

Danskerne har gennem hele 2023 holdt igen på forbruget, og forventningerne til årets store udsalg på Black Friday tegner også til, at kunderne vil bruge færre penge end sidste år. Dansk Erhverv vurderer, at der bliver brugt omkring 3,4 mia. kr. på Black Friday, og det er 20-25pct. mindre end i 2022.

Den lavere købelyst må forventes, at smitte af på travlheden transportbranchen.Der bliver især købt julegaver, der strækker sig fra elektriske løbehjul til tungeskrabere, viser data fra Ønskeskyen, ifølge Dansk Erhverv.

Omdrejningspunktet for Black Friday er fredag den 24. november, men i realiteten strækker de gode udsalgstilbud sig over mindst en uge, og for nogle butikker er det faktisk hele november, hvor der er tilbud. Uanset længden af udsalgsperioden, så var kundernes forventninger til at købe ind under Black Friday-perioden dog begrænsede, da Norstat for Dansk Erhverv spurgte i begyndelsen af oktober.

- Det er desværre ikke overraskende, at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peger på et fald på over 20 pct. i forhold til 2022 er meget skuffende. Så der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne, siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.

 år forventer 3 ud af 10 danskere (29 pct.) at købe noget på Black Friday. Det er lavere end sidste års forventninger op til Black Friday, hvor 36 pct. af danskerne forventede at købe. Danskerne forventer samlet at bruge 3,4 mia. kr. på årets Black Friday, hvilket er et fald på 20-25 pct., hvis man sammenligner med forventningerne i 2022.

Det er særligt danskere over 30 år, som forventer at gøre mindre brug af Black Friday-tilbuddene. 23 pct. af danskerne på +30 år forventer at købe noget på Black Friday, mens det gælder 54 pct. af de unge mellem 18-29 år. Kun 11 pct. af danskerne over 60 år forventer at købe noget i forbindelse med Black Friday.

- Vi har i andre analyser set, at pris spiller en stigende rolle i danskernes forbrug, så mit håb var, at Black Friday med de mange tilbud var startskuddet til et større salg for detailbutikkerne op til jul. Men mon ikke at jagten på de gode tilbud stiger i takt med, at ønskesedlerne til jul bliver skrevet, da der ofte købes julegaver ved Black Friday, vurderer Niels Ralund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063