23948sdkhjf

Amazon træder ind på Mærsks vigtigste logistik-marked

Amazon vil tilbyde end-to-end logistik til producenter og træder dermed ind på det logistikmarked, som også Mærsk forsøger at erobre

Med en spritny service tilbyder Amazon at fragte varer den lange vej fra producentens fabrik til forbrugerens hånd.

Dermed træder den amerikanske pakkegigant for alvor ind på det marked for end-to-end logistik, som også danske A.P. Møller - Mærsk forsøger at erobre.

Den nye service går under navnet Supply Chain by Amazon og med servicen tilbyder Amazon altså kunderne at stå for hele deres forsyningskæde - også selvom de ikke sælger deres produkter gennem Amazon.

- Med Supply Chain by Amazon står vi for at hente varerne fra produktionsfaciliteterne rundt om i verden, at sende dem over grænserne og håndtere tolden, samt at levere landtransport og lagerservice. Til slut vil vi stå for at levere varen direkte hjem til kunderne, står der i pressemeddelelsen.

Her uddybes det blandt andet også, at Amazon er klar til at levere varer til både e-handel, fysiske butikker og selvfølgelig Amazons egen salgsplatform.

Amazon som speditør

Det siger sig selv, at det er lidt af en mundfuld at håndtere hele forsyningskæden for en producent.

Amazon ser dog ud til at være godt rustet, idet virksomheden kan bruge en lang række af sine eksisterende services til at varetage opgaven.

Helt konkret har Amazon inddelt forsyningskæden i fire led; fragt, distribution, levering og til slut forbrugeren.

Det bliver Amazons speditørtjeneste, Amazon Global Logistics, der skal stå for at arrangere fragten fra produktionsfaciliteterne og til det land, hvor produktet skal sælges. Hvis selve produktionen foregår i USA, vil Amazon i fremtiden tilbyde transporter gennem aftaler med lokale transportvirksomheder.

Herefter vil varerne blive rullet ind i det enorme netværk af lagerfaciliteter, hvor Amazon er i besiddelse af en global kapacitet på over 9,2 mio. kvadratmeter.

Fra de store lagerhaller vil Amazon transportere varen videre til enten deres egne fulfillment-centre eller til producentens lagerfaciliteter eller fysiske butikker. Herfra vil Amazon bruge sit netværk af varebiler til at transportere varerne det sidste stykke hjem til forbrugeren.

- Mange af funktionerne er allerede tilgængelige nu, og de kommende måneder vil der komme flere til. Og vi har tænkt os at fortsætte med at forbedre Supply Chain by Amazon i mange år fremover, fastslår virksomheden i pressemeddelelsen.

Mærsk-marked

Som nævnt er markedet for end-to-end logistik også afgørende for Mærsk.

De seneste år har rederigiganten nemlig satset stort på at opbygge en forretning, der på mange måder ligner den nye service fra Amazon. Mærsk håber at kunne skabe en stabil indtægtskilde, der kan gøre dem uafhængig af de mange udsving i sø-forretningen.

For at blive i stand til at levere end-to-end logistik har Mærsk opkøbt flere selskaber med speciale inden for blandt andet flyfragt, spedition og lagerlogistik.

Rederiet har desuden investeret massivt i en udbygning af lagernetværket. Og selvom der på nuværende tidspunkt er et stykke op til den kapacitet, som Amazon kan tilbyde, så har Mærsk et erklæret mål at mangedoble kapaciteten på ganske få år.

Læs mere om Amazon:

Amazon slår alle tidligere rekorder for dag-til-dag leveringer

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081