23948sdkhjf

Budkrig: Rederi og rigmand slås om logistikoperatør i Hamborg

På ganske få timer har der udviklet sig, hvad der bedst kan beskrives som en budkrig om ejerskabet over halvdelen af det store tyske logistikselskab HHLA.

Det skriver flere udenlandske medier.

HHLA er en af de vigtigste havneoperatører i Hamborg og står for driften af en stor del af havnen.

Budkrigen startede angiveligt, da det schweiziske rederi MSC tilbød at købe 49,9 pct. af aktierne i HHLA for omkring 1,26 milliarder euro. De resterende aktier skulle fortsat være ejet af Hamborg by, som dermed kan bevare kontrollen med havnen. 

Få timer meldte en anden aktør sig på banen. Den tyske rigmand Klaus Michael Kühne, som er storaktionær i både Kuehne + Nagel og det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, var også interesseret.

Konkret mente han, at Hapag-LLoyd måtte byde på havnen, ellers ville hans eget holdingselskab stå klar med et bud, lod han forstå.

- Selvfølgelig burde minoritetsandelen i HHLA tildeles et ægte Hamborg-firma som Hapag-Lloyd, fortalte han den tyske avis FAZ.

HHLA har på nuværende tidspunkt blot meldt ud, at den vil overveje tilbuddene.

Det er ikke første gang, at der er rift om HHLA og containerterminalerne i Hamborg. Tidligere i år gennemførte det tyske logistikselskab en handel med det kinesiske rederi Cosco, der overtog ejerskabet over omkring en fjerdedel af containerterminalen Tollerort.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125