23948sdkhjf

Dækket holder selv øje med trykket

Over 90 procent af fejl på dæk begynder med, at der langsomt siver luft ud af dækket og dermed et gradvis tab af dæktryk.

Over 90 procent af fejl på dæk begynder med, at der langsomt siver luft ud af dækket og dermed et gradvis tab af dæktryk.



Dækproducenten Continental har udviklet et system, ContiPressureCheck, til at holde øje med dæktrykket og advare føreren, hvis trykket falder. I første omgang leveres løsningen til lastvogne, busser og erhvervskøretøjer.

- Systemet gør føreren i stand til at reagere hurtigt: sikre det rette dæktryk og dermed undgå de risici under kørslen, som et dæk med for lavt tryk kan medføre, siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

Han tilføjer, at systemet også medvirker til at sænke driftsomkostningerne, da for lavt dæktryk giver større rullemodstand og dermed større forbrug af brændstof og udledning af CO2. Lavt dæktryk vil også påvirke dækkets levetid - det vil et for højt dæktryk i øvrigt også.

ContiPressureCheck måler konstant hvert dæks tryk og temperatur, og føreren kan se resultatet på displayet i kabinen. Afviger dæktrykket fra specifikationerne, giver systemet alarm. Det sker ved hjælp af sensorer, dataprocessor og et kommunikationssystem, der sidder i en lille gummi-beholder inde i dækket.

Med denne teknologi er det første gang, at sensorerne er placeret i dækket. Placeringen betyder, at temperaturen kan måles direkte inde i dækket, ligesom udstyret er beskyttet mod påvirkninger.

ContiPressureCheck er nemt at på- og afmontere og kan derfor flyttes med, når der skiftes dæk. Batteriet older i cirka seks år. Systemet kan også monteres i andre dækmærker, oplyser Continental, der præsenterede teknologien på IAA-messen i Hannover. Det kommer på markedet i Europa i foråret 2013 – først i Tyskland, Benelux, Polen og Tyrkiet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063