23948sdkhjf

IATA: SAF spiller nøglerolle i luftfartens grønne omstilling

Men markedskræfterne alene er utilstrækkelige til at løse forsyningsproblemet, mener generaldirektøren.

Flyselskaber er forpligtet til at opnå nul CO2-udledning i 2050 og ser SAF som en vigtig bidragyder. Aktuelle estimater forventer, at SAF vil stå for 65 procent af den afbødning, der er nødvendig for dette, hvilket kræver en produktionskapacitet på 450 mia. liter årligt i 2050.

International Air Transport Association (IATA) anslår, at produktionen af Sustainable Aviation Fuel (SAF) vil nå op på mindst 300 mio. liter i 2022, hvilket ville være en stigning på 200 procent i forhold til 2021-produktionen på 100 mio. liter. Mere optimistiske beregninger anslår, at den samlede produktion i 2022 kan nå op på 450 mio. liter. Begge scenarier placerer SAF-industrien på randen af en eksponentiel kapacitets- og produktionsstigning mod et identificeret tippepunkt på 30 mia. liter inden 2030, med de rigtige understøttende politikker.

- Der var mindst tre gange så meget SAF på markedet i 2022 end i 2021. Og flyselskaber brugte hver eneste dråbe, selv til meget høje priser. Hvis der var mere tilgængeligt, ville det være blevet købt. Det gør det klart, at det er et forsyningsproblem, og at markedskræfterne alene er utilstrækkelige til at løse det, siger Willie Walsh, IATA’s generaldirektør.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094