23948sdkhjf

ITD: ETS II vil føre til dobbeltbeskatning af vognmandserhvervet

Brancheorganisationen opfordrer til at udskyde CO2 kvotesystem, der gør diesel dyrere.

Fra 2027 bliver vejtransport omfattet af det nye CO2-kvotehandelssystem, ETS II. Dermed skal brændstofleverandører købe CO2 kvoter for at sælge brændstof til blandt andet vejtransporten.

ITD advarer mod det nye kvotesystem, som man mener vil føre til dobbeltbeskatning af vognmandserhvervet og opfordrer regeringen til at udskyde implementeringen.

- Vi er meget skeptiske over at lade transportsektoren omfatte af kvotehandelssystemet, siger bestyrelsesformand for ITD, John A. Skovrup.

- For det nye kvotesystem vil gøre diesel endnu dyrere, og det vil ramme branchen hårdt. Vi ved ikke, hvilken situation vi står i 2027, hvor transport omfattes af kvotehandelssystemet, men da vores erhverv allerede er pålagt mange klimaregulerende afgifter, kan det sætte erhvervet i en meget presset situation.

Samtidig minder ITD om, at regeringen også vil indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som også pålægger vognmændene en ekstra omkostning per kilometer. Derfor fører kvotesystemet til en urimelig dobbelt eller sågar trippelbeskatning af erhvervslivet, da systemet gør brændstoffet dyrere, lyder det:

- Vi advarer kraftigt imod at lægge den ene skat efter den anden på vejtransporten, uden at skelne til at vognmændene ikke har mulighed for at reducere CO2 udledningen, da for eksempel el-teknologien hverken er moden eller til at betale for, som det ser ud nu. Reelt set fører en uhæmmet CO2-beskatning til, at vognmænd må dreje nøglen om, siger John A. Skovrup, som hellere så, at man kun havde en samlet beskatning på brændstoffet i stedet for at have flere parallelle afgiftssystemer i Danmark og EU.

ITD opfordrer derfor til, at den danske regering vil bruge de muligheder, der ligger i EU forslaget, til at udskyde implementeringen.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219