23948sdkhjf

- Udvidelse af ETS må ikke føre til dobbeltregulering af transporten

Drivkraft Danmark mener, der i kølvandet på ETS II skal ses på eksisterende regulering.

EU-parlamentet og ministerrådet har besluttet, at transport fremadrettet skal omfattes af EU’s kvotehandelssystem (ETS).

Drivkraft Danmark, der blandt andet repræsenterer de danske brændstof-leverandører, mener, at ETS og ensartet regulering af CO2-udledning principielt er den rigtige tilgang:

- Kvotehandelssystemet sikrer en ensartet prissætning af CO2 på tværs af sektorer og produkter og garanterer dermed, at de ønskede CO2-reduktioner opnås på den mest omkostningseffektive måde, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Han er dog betænkelig ved, at der bliver tale om dobbeltregulering, hvis ikke der samtidig ses på allerede eksisterende regulering:

- Vi har allerede en række forskellige mekanismer, der regulerer transportens CO2-udledning. Det gælder blandt andet CO2-afgift, grøn skattereform, CO2-fortrængningskrav og kommende vejafgifter. Det er mange forskellige elementer til at regulere det samme formål. Det er nødvendigt at se alle de forskellige mekanismer efter i sømmene, så vi undgår uhensigtsmæssig dobbeltregulering. Målet må være en enkel model med en let administration for aktørerne, siger han.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116