23948sdkhjf

Sten og grus i skammekrogen?

Også usikkerhed om fremtiden for tørbulk terminalen på Prøvestenen.

Brugerne af tørbulk-terminalen på Prøvestenen i Københavns Havn, kan ikke få lov til at forlænge deres kontrakter. Udlejeren By- og Havn vil ikke binde sig længere frem i tiden end til 2035.

Det skriver ing.dk

Bygge- og anlægsboomet i København har krævet enorme mængder sten og grus. Råstoffer, som i stigende omfang må importeres fra især Norge. Det skyldes, at råstofferne i form af sand, sten og grus, er ved at være brugt op.

Men importen er under pres.

Forleden kom det frem, at Odense Havn har opsagt råstof-virksomheden Stema Shippings lejemål, fordi pladsen skulle bruges til udskibning af havvindmølledele. Halvdelen af det areal, der anvendes til grus og sten skal være rømmet allerede inden udgangen af marts i år.

Den resterende del af lejemålet skal være ryddet i 2028.

På Københavns Havn er lejerne på Prøvestenen ikke blevet opsagt. Men By og Havns praksis med kun at ville forlænge lejekontrakterne indtil 2035 skaber usikkerhed om fremtiden. Lukker By- og Havn reelt tørbulk havnen på Prøvestenen, så sand, sten og grus til anlægsprojekter i Hovedstaden skulle køres ind på lastbiler, i stedet for at sejle.

Det vil ikke bare gøre importen af råstofferne dyrere.

Det vil også øge trængslen i København og omegn.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109