23948sdkhjf

Bind Danmark sammen

Kommentar af Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

»En stærk infrastruktur, der binder Danmark og danskernes hverdag sammen.« Det er sætningen fra regeringsgrundlaget, som er værd af hæfte sig ved.

For transportbranchen og erhvervslivet har det altid været åbenlyst, at en stærk infrastruktur er helt afgørende for dansk vækst, velstand og velfærd. Derfor var vi glade for infrastrukturaftalen fra sommeren 2021. 160 mia. kr. til stærk infrastruktur. Men knap var blækket tør før det væltede ind med forslag om at genåbne aftalen eller bruge pengene på noget andet. Ikke mindst under valgkampen.

I DI Transport har opfordringen været klar: Hold fast i aftalen og ambitionerne. Det var vores budskab før, under og efter valget. Dansk erhvervsliv har behov for at kunne regne med at aftalen gennemføres for at tiltrække investeringer og udvikle virksomhederne. Derfor er der også ros fra DI Transport til vores nye transportminister Thomas Danielsen, der har meldt klart ud, at regeringen holder fast i aftalen.

Stærke transportvirksomheder

Men vi skal også have stærke transportvirksomheder, hvis vi skal have glæde af en stærk infrastruktur, der binder Danmark sammen. Transportvirksomheder, der skabe muligheder for dansk erhvervsliv og for danskernes hverdag. Derfor er det fuldkommen ubegribeligt, at regeringen med den anden hånd opkræver en høj flyafgift og vil indføre en dyr kilometerafgift for lastbiler, hvor man oven i købet ikke en gang fører alle pengene tilbage til grøn omstilling af henholdsvis luftfarten og vejgodstransporten. Det binder ikke Danmark sammen.

Hvis man vil binde Danmark sammen, hvorfor skal det så blive markant dyrere at tage en flyver fra Aalborg eller Rønne? Hvis man vil binde Danmark sammen, hvorfor skal der så sendes en markant ekstra regning til fabrikken i Nordjylland, der skal køre deres varer med lastbil til Tyskland og dermed skabe indtægter og arbejdspladser til Danmark? Svaret kan ikke være klimapolitik for der findes andre løsninger, der reducerer CO2-udledningen mere og skader mindre.

For at binde Danmark sammen vil regeringen heldigvis også lave en havnestrategi og understøtte bustransporten og have en attraktiv kollektiv transport. Helt afgørende initiativer som DI Transport støtter.

Det er nemlig både en stærk infrastruktur og en stærk transportbranche, der binder Danmark og danskernes hverdag sammen".

/Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125