23948sdkhjf

Speditører: Vi vil bidrage til den grønne omstilling

Danske Speditører støtter overordnet Europa-Kommissionens forslag om nye CO2-standarder for tunge køretøjer.

I en kommentar til EU-Kommissionens forslag til nye CO2-standarder for tunge køretøjer siger administrerende direktør Martin Aabak, Danske Speditører:

- Transport- og speditionsbranchen både kan og skal bidrage til CO2-reduktionen og indfrielse af ambitiøse politiske mål i Danmark og EU. Derfor støtter vi helt overordnet også Kommissionens forslag om nye CO2-standarder for tunge køretøjer. Danske Speditører repræsenterer, sammen med vores europæiske søsterorganisation, Clecat, den internationale godstransport. Med fremlæggelsen af de nye standarder er der grundlag for at udvide dialogen med Kommissionen og de danske myndigheder om, hvordan infrastrukturen med nye drivmidler som brint og el bliver tilgængelig, lyder det fra Aabak.

Direktøren tilføjer, at Kommissionens forslag om nye standarder er ledsaget af en anerkendelse af behovet for udbygning af eksempelvis AFIR, og at det skal Kommissionen have ros for.

- Vi vil i vores fremadrettede dialog sikre, at udbygningen af infrastrukturen sker på en måde, hvor nye teknologier ikke de facto afskæres, endnu inden deres fulde potentiale er belyst.

Martin Aabak mener, at det kræver en længere granskning af tallene om CO2-reduktion, da der vil blive behov for dieseldrevne lastbiler også efter 2040.

- Over 75 procent af godstransporten i EU foregår med lastbiler, og for at holde europæisk erhvervsliv i gang vil dieseldrevnes køretøjer fortsat være nødvendige også efter 2040. Derfor kræver det, at vi går længere ned i tallene for at vurdere realismen i Kommissionens forslag om 90 procents reduktion af CO2-emissionen i 2040. Parallelt med drøftelserne med Kommissionens om dens egne forslag vil vi bede Kommissionen om at inddrage mulige positive klimaeffekter ved justering af EU's Vejpakke. Eksempelvis er kravet om ”return to home” og ”cool off” direkte uhensigtsmæssige, fordi det betyder unødig CO2-udledning. Samtidig forringer det muligheden for ”levedygtige” investeringer i nyt materiel, da det nye materiel ganske enkelt ikke kan udnyttes optimalt, og alt andet lige betyder det, at køretøjer baseret på fossile drivmidler holdes i drift i længere tid end nødvendigt, siger Martin Aabak.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127