23948sdkhjf

Express 1 bliver på Bornholm

Hurtigfærgen Max afløses af Express på ruten mellem Rønne og Ystad.

ed en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet er det i dag blevet officielt, at Express 1 afløser hurtigfærgen Max som højkapacitetsfærge på Bornholm.

Express 1 bliver højkapacitetsfærge på Bornholm. Det står klart med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet.

Det har været ventet længe – men i dag blev det officielt. Med en godkendt tillægskontrakt har Transportministeriet i dag opfyldt bornholmernes ønske om at beholde Express 1 som højkapacitetsfærge ved siden af den kommende Express 5.

- Med Express 1 og Express 5 kan vi alle sammen have høje forventninger til mulighederne for at skubbe endnu mere på den positive udvikling på Bornholm, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Tillægskontrakt

Express 1’s ophold på Bornholm har krævet et tillæg til kontrakten om besejlingen af Bornholm. Express 1 er en væsentlig dyrere færge, og da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning.

Løsningen blev, at billetterne til Express 1, svarende til kapaciteten på Max, bliver solgt indenfor kontrakten. Den sidste del af kapaciteten på Express 1 kunne sælges helt kommercielt for Bornholmslinjens risiko.

- Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne, siger Carsten Jensen.

Kontrakten med Transportministeriet løber i første omgang et år – herefter skal begge parter evaluere på ordningen.

- På den måde får vi det testet, så vi kan se, om vores beregninger for trafikken er rigtige, slutter Carsten Jensen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Fest på landingsbanen: Mærsk åbner luftfragtshub i Billund
DB Schenker danner nordisk klynge
Stigende modstand mod km-afgiften
Mærsk lader kunder se virtuelt ind i kølecontainere
Skandinavisk satsning: Mere fragt på bane til/fra Tyskland
EU-millioner til udrulning af grøn ”tank-infrastruktur”

Send til en kollega

0.156