23948sdkhjf

Volvo fører an i Europa på det elektriske marked

Volvo Trucks er markedsleder i Europa inden for elektriske lastbiler.

I Europa er Volvo Trucks markedsleder med en markedsandel på 32 procent af markedet for tunge elektriske lastbiler. I Nordamerika var tæt på halvdelen af alle elektriske lastbiler, der blev solgt i 2022, en Volvo-lastbil.

Det skriver lastbilproducenten i en skriftlig meddelelse.

Volvo Trucks har nu solgt mere end 4.300 elektriske lastbiler globalt i mere end 38 lande.

I 2022 voksede markedet for tunge elektriske lastbiler (over 16 tons totalvægt) i Europa med 200 procent til 1.041 enheder, og Volvo Trucks har den højeste andel af dette marked.

- Vi er fast besluttet på at lede transformationen til elektriske lastbiler, og vores markedsledende position i 2022 - ikke kun i Europa, men også i Nordamerika og øvrige markeder - er et bevis på, at vi gør netop det. Selv om markedet for elektriske lastbiler stadig er forholdsvist lille, er tendensen klar: Mange af vores kunder starter nu deres eget skift mod elektrificering. Vi har til hensigt at være katalysatoren for denne overgang og sigter mod, at halvdelen af vores globale salg af nye lastbiler skal være elektriske i 2030, siger Roger Alm, præsident for Volvo Trucks.

Siden Volvo Trucks indledte sin produktion af fuldelektriske lastbiler i 2019, har virksomheden solgt mere end 4.300 enheder i mere end 38 lande rundt om i verden.

- Vi har nu en produktportefølje, der kan dække de fleste typer kørselsopgaver for alle slags kunder. Ser vi på mønstrene for gods- og varestrømme, er det muligt at elektrificere næsten halvdelen af alle disse transporter med vores nuværende line-up af elektriske lastbiler, tilføjer præsidenten.

/anga.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Fest på landingsbanen: Mærsk åbner luftfragtshub i Billund
DB Schenker danner nordisk klynge
Stigende modstand mod km-afgiften
Mærsk lader kunder se virtuelt ind i kølecontainere
Skandinavisk satsning: Mere fragt på bane til/fra Tyskland
EU-millioner til udrulning af grøn ”tank-infrastruktur”

Send til en kollega

0.188