23948sdkhjf

DI om dyr overenskomst: Vi rammer en balance

... men branchen synes, at overenskomsten er meget dyr!

Af Jesper B. Nielsen, Transportmagasinet

- Det er en dyr overenskomst. Det havde vi også forventet; men jeg synes, at vi rammer en balance.

Sådan lød det fra DI’s chefforhandler Kim Gravgaard, der sammen med formanden for 3F Transportgruppen Jan Villadsen i formiddags præsenterede overenskomstaftalen på transportområdet mellem DI og 3F.

- Vi har strakt os langt i et forsøg på at skabe ro på arbejdsmarkedet i en vanskelig situation med høj inflation, krig i Europa og svære økonomisk tider.

- Og når vi taler om en balance, så er det lykkedes os både at tilgodese lønmodtagernes forventninger til lønfremgang og virksomhedernes mulighed for at konkurrere.

- Vores tilgang til det har selvfølgelig været, at vi skulle sikre reallønnen for medarbejderne og det efterslæb, som der har været i 2022, supplerede Jan Villadsen.

- Det har været en bunden opgave, som vi er kommet godt i mål med i denne aftale…. hvis altså konjunkturerne bliver, som de er spået til.

Ingen procenter

De to chefforhandlere ville ikke komme ud med et procenttal for, hvor meget lønnen stiger, selv om det ifølge TV2’s finanskommentarot Ole Krohn lignede en lønstigning på 11-12 procent.

- Vi arbejder ikke med procenter, men med kroner og øre, svarede jan Villadsen, mens Kim Gravgaard nikkede.

- Hvis denne her overenskomst går igennem, får man mindst 3.150 kroner mere om måneden i direkte løn.

- Vi tror på, at vi får hentet det, man er kommet bagud i købekraft i 2022 plus at vi kan sikre købekraften de næste par år. Men jeg kan ikke stå og love det. Det er baseret på de prognoser, vi arbejder med – og hvis verden fremover ser ud som i dag.

Aftalen i dag omfatter de cirka 60.000 medarbejdere, der er omfattet af Fællesoverenskomsten. Det gælder blandt andet havnearbejdere, lagerarbejdere og chauffører i DIs virksomheder.

Desuden lægger aftalen rammen for de overenskomster, som nu skal forhandles – først og fremmest mellem ATL og 3F – men også mellem DTL-A/Dansk Erhverv og 3F, samt ITD og Krifa. Disse foreningers medlemmer omfatter den traditionelle del af vognmandsbranchen.

Hvornår de forhandlinger går i gang, kender kun forhandlerne; men det vil formentlig ske hurtigst muligt.

Branchen: Det er en dyr aftale

Det var en spændt transportbranche, som fulgte formiddagens pressemøde om overenskomstaftalen.

Og selv om ingen af de vognmænd og organisationsfolk, Transportmagasinet har talt med, ville citeres for noget som helst, gav de under hånden udtryk for, at det er en dyr overenskomst… meget dyr.

- Jeg har aldrig oplevet noget så dyrt, var den umiddelbare reaktion fra én, som Transportmagasinet talte med.

Overenskomsten kommer i et forår, hvor mange vognmænd og transportvirksomheder i januar og februar har oplevet en klar nedgang i aktiviteterne. Stigende omkostninger i et faldende marked er ikke transportbranchens livret. Og det er langt fra sikkert, at branchen kan få de stigende i hus fra kunderne.

Dertil kommer, at mange vognmænd med kommunale kontrakter måske kommer i klemme, hvis ikke de allerede har en aftale med kommunen om at få kompenseret stigende løn til chaufførerne. Mange af dem har ikke haft en aftale om kompensation af stigende brændstofpriser.

OK23-pressemødet i Industriens Hus den 2. marts 2023. Der er indgået en aftale. (foto: Jesper B. Nielsen)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078