23948sdkhjf

Elastik i implementering af importkontrolsystem

Toldkodeks – ICS2 implementering 1. marts forlænges med ”implementeringsvinduer."

Den europæiske brancheorganisation for speditører CLECAT har deltaget i et møde med EU-Kommissionen, hvor implementeringen af EU’s nye digitale importkontrolsystem ICS2, var på dagsordenen. Nærmere bestemt den del, der omfatter import af varer, der transporteres med fly til de 27 EU-lande og Norge og Schweiz – uanset varernes oprindelsesland.

ICS2 lanceres officielt 1. marts. Men som så ofte før i processen med implementeringen af EU’s toldkodeks, der skal gøre toldbehandlingen i EU helt digital, så har det vist sig at være nødvendigt at sætte elastik i indførelsen.

Ifølge CLECAT forudser EU-Kommissionen nu, at det bliver nødvendigt at anvende såkaldte ”implementeringsvinduer”, hvor luftfragtselskaberne stadig skal indsende deres MAWB-niveaudata i løbet af perioden 1. marts - 30. juni, og derefter skal data på kunde-/speditørs husregningsniveau indgives i løbet af vinduet 1. juli - 2. oktober.

Herefter skal data på kunde-/speditørs niveau indgives i løbet af vinduet 1. juli - 2. oktober.

Der hersker her fortsat tvivl om medlemslandene og interessenternes beredskab, og der er fortsat en række usikkerheder omkring implementeringen af ICS2.

Toldstyrelsen

Herhjemme har Toldstyrelsen netop inviteret til informationsmøde om ICS2, når det gælder import af varer på vand, vej eller jernbane. Mødet finder sted 30. marts og afvikles online.

»Formålet med ICS2 er at sikre, at vi ikke får farlige og sundhedsskadelige varer ind i EU. Med ICS2 kommer der skærpede sikkerhedskrav til virksomheder, som transporterer varer ind i EU.

De nye regler gælder allerede for post- og ekspreskurérforsendelser sendt med fly. Fra 1. marts 2023 gælder de for al luftfragt. Og fra 1. marts 2024 gælder de altså også for fragt via vand, vej og jernbane.

Det betyder, at virksomhederne skal levere flere data end tidligere via de såkaldte ENS-angivelser (Entry Summary Declarations, på dansk summariske indpassageangivelser). ENS-angivelserne skal sendes til et fælles EU-system. Som noget nyt kan flere virksomheder samarbejde om at udfylde en ENS-angivelse.

Virksomheder, som transporterer varer ad luft- eller vandvejen, skal samtidig indsende en ICS2-ankomstnotifikation ved ankomst til EU.

Virksomhederne skal starte forberedelserne nu

Tilslutningen til ICS2 kan være afgørende for den enkelte virksomheds forretning. Hvis ICS2 for vand, vej og jernbane er relevant for din virksomhed, er det nødvendigt, at I sætter de interne forberedelser i gang hurtigst muligt.

Invitation til orienteringsmøde om ICS2 for vand, vej og jernbane

Er din virksomhed involveret i at transportere varer ind i EU via vand, vej eller jernbane? Så skal du være opmærksom på, at EU fra 1. marts 2024 skærper sikkerhedskravene for disse transportformer. 30. marts holder Toldstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen et orienteringsmøde for virksomheder, hvor du kan blive klogere på de nye krav.«

Tilmelding kan ske på Toldstyrelsens hjemmeside.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125