23948sdkhjf

Hver 20.-ende varebil var elektrisk i 2022

El-drevne erhvervsbiler halter stadig langt efter dieseldrevne.

Selv om dieselvarebiler stadigt dominerer det europæiske marked, så er der tegn på at batteri-elektriske varebiler for alvor begynder at vinde terræn.

Dieseldrevne varebilers markedsandel faldt fra godt 90 procent i 2021 til 86 procent i 2022. En del af tabet går til el-varebiler, der øgede deres markedsandel i Europa fra tre procent i 2021 til 5,3 procent. En fremgang, der nærmer sig en fordobling.

Som den opmærksomme læser sikkert har bemærket, så 86 plus 5,3 procent noget under 100 procent.

Forklaringen er, at benzin-drevne varebiler har øget deres markedsandel i en række europæiske lande.

- Varebilerne har været efter personbilerne i elektrificeringen, men inden for de kommende år kommer vi til at se et ryk med markant vækst i andelen af opladelige varebiler. Vejtransporten er central del af distributionen af varer i EU, så det er selvfølgelig rigtig positivt, at der også sker en udvikling i den grønne omstilling af varebilerne, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

I løbet af 2022 steg antallet af opladelige køretøjer med 42,5 procent, hvilket fik markedsandelen til at gå fra 3 procent til 5,3 procent. Alle de fire største markeder oplevede tocifret vækst, hvor Spanien præsterede den højeste vækst på 57,3 procent. Derefter fulgte Tyskland (41,3 procent), Frankrig (33,0 procent) og Italien (20,5 procent).

Varebiler med hybrid vækstede også i løbet af året 2022. Registreringerne steg i løbet af året med 23,9 procent, og udgør dermed en andel på 2,5 procent af markedet for varebiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078