23948sdkhjf

EU vil gøre det lettere for unge tage lastbilkørekort

Chaufførmangel: IRU hilser EU-forslag om ændring af direktiv om lastbilkørekort velkommen.

Europa-Kommissionen foreslår, at den nuværende minimumsalder for nye lastbilchauffører sænkes. Manglen på chauffører i den tunge transport har været på dagsordenen i årevis, mens antallet af tomme chaufførsæder blot er blevet flere og flere.

Det er baggrunden for, at Europa-Kommission nu foreslår, at minimumsalderen for at starte på uddannelsen som lastbilchauffør sænkes til 18 år. Det skal desuden være muligt at starte på uddannelsen allerede når man er fyldt 17 år. Her må chaufførlærlingen dog kun køre, når der er en uddannet chauffør i passagersædet.

Forslaget er kontroversielt, fordi minimumsalderen blev hævet, på grund af uforholdsmæssigt mange ulykker med helt unge chauffører bag rattet i tunge erhvervskøretøjer i EU’s medlemslande.

Men kravet om en højere minimumsalder har skabt et uheldigt gab mellem den alder, hvor unge forlader skolen og det tidspunkt, hvor de bliver gamle nok til at starte på uddannelsen som lastbilchauffør efter de nuværende regler. Gabet betyder, at de unge for længst har valgt et andet fag, når de bliver gamle nok.

Ifølge IRU’s opgørelse manglede der omkring 600.000 chauffører til den tunge erhvervstransport i Europa. I 2026 forventes chaufførmanglen at være steget til næsten to millioner, fordi alt for få unge søger ind i den tunge erhvervstransport.

Derfor har Europa-Kommissionens forslag også være ventet med spænding i transport og logistikbranchen.

Den forventede stigning skyldes en aldrende chaufførpopulation kombineret med en lav andel af unge chauffører. I hele EU er kun 6 procent af erhvervschaufførerne under 25 år.

IRU er dog voldsomt skuffet over, at forslaget kun gælder for lastvognschauffører og ikke for buschauffører.

Minimumsalder

Revisionen af EU-kørekortet giver mulighed for at fjerne det som en af de største barrierer for unge menneskers indtræden i chauffør erhvervet: Gabet mellem den alder, de afslutter skolen, og hvornår de får lov til at blive erhvervschauffører.

At gøre det har også potentialet til at lette tredjelandschaufførers adgang til EU-markedet, hvilket ville medføre en nødvendig udvidelse af EU's chaufførpulje, skriver IRU.

Dagens forslag præciserede uden tvivl, at den mindste kørealder for lastbilchauffører er 18. Dette er et stort positivt skridt, som vejtransportbranchen længe har efterlyst, skriver IRU.

Kommissionen anbefalede også at give 17-årige mulighed for at begynde at træne ved at ledsage erfarne chauffører og gennem lærepladser.

Som nævnt omfatter Europa-Kommissionens forslag ikke erhvervschauffører i persontrafikken.

IRU’s cheflobbyist Raluca Marian udtaler i organisationens pressemeddelelse;

- Vi glæder os over Europa-Kommissionens forslag om at give unge mennesker chancen for at blive lastbilchauffører. Dette vil bidrage meget til at mindske "skole-til-hjul-kløften".

- Hvor Kommissionens forslag kommer alvorligt til kort, er når det gælder passagertransporten. Vi ser veluddannede 18-årige mænd og kvinder køre sikkert busser i nogle medlemsstater, mens minimumsalderen i mange andre er mellem 21 og 24 år, siger Raluca Marian og fortsætter:

- Forslaget undlader at sætte 18 år som den utvetydige minimumsalder for kørsel for bus og buskørsel. Følgelig har den ikke taget de nødvendige skridt til at løse den stadigt mere alvorlige chaufførmangel, der hindrer EU-borgeres kollektive mobilitet.

Tredjelands chauffører

På positivsiden fremhæver IRU, at Europa-Kommissionen er åben over for sektorens opfordring til at udvide puljen af chauffører ved at lette tredjelandschaufførers adgang til erhvervet i EU.

- Forslaget åbner en ny vej for harmonisering af krav om anerkendelse af kørekort fra lande uden for EU. Mens listen over lande og konkrete forhold skal fastlægges yderligere ud fra solide sikkerhedskriterier, ser vi allerede et positivt skridt i at gøre det lettere for tredjelandsborgere at blive professionelle chauffører i EU og komplementere EU's talentpulje, sagde Raluca Marian.

Danmark

I Danmark kan 18-årige starte på uddannelsen som lastvognschauffør. Uddannelsen tager 50 dage for personer, der er under 21 år. Er man fyldt 21 år, så tager uddannelsen kun 30 dage.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.147