23948sdkhjf

Kinesisk logistikmarked er (stadig) i Mærsk-kikkerten

Mærsk-chef fremhæver Hongkong-baserede LF Logistics som et eksempel på, hvordan virksomheden skal udvide sin logistikforretning

Det kinesiske forbrugsmarked er ikke bare enormt, men efterhånden også fyldt med pengestærke forbrugere. Og hos danske A.P. Møller – Mærsk er der fortsat stor interesse for at stå for at bringe varerne direkte til de kinesiske kunders dør.

Det fortalte virksomhedens administrerende direktør, Vincent Clerc, på et pressemøde i forbindelse med fremlæggelsen af virksomhedens årsregnskab.

Blandt virksomhedens mange logistikopkøb er blandt andet den Hongkong-baserede virksomhed LF Logistics, som Vincent Clerc fremhæver som et pragteksempel på, hvordan Mærsk skal udvide logistikforretningen.

- Med opkøbet af LF Logistics har vi fået nogle muligheder i Asien, som vi slet ikke havde før. Det har gjort det muligt for os at servicere Kina som forbrugsmarkedet. Det er noget vi synes er rigtig spændende, og noget som vi vil blive ved med at kigge ind i, siger han.

Et andet eksempel på Mærsk aktiviteter på det kinesiske logistikmarked kunne være opførslen af det store logistikcenter i Shanghai, som blandt andet skal bruges til regionaldistribution og styrkelse af logistikkæderne i det østlige Asien.

Ustabilt marked

De kinesiske markeder er imidlertid usikker grund for tiden. Først og fremmest har landets hårde corona-restriktioner lagt en dæmper på efterspørgslen og gjort det besværligt at lave forretninger i landet.

Samtidig er det kinesiske ejendomsmarked både svækket og særdeles ustabilt og truer med at vælte hele økonomien.

- Vores aktiviteter i fjernøsten er forringet på grund af den svage efterspørgsel og hårde COVID-19 politik i Kina, skriver Mærsk selv i deres nylige regnskab.

Opkøbsstrategi

Fokusset på det kinesiske logistikmarked, falder godt i tråd med Mærsk overordnede strategi, om at transformere sig til et logistikselskab.

Det samme kan siges om købet af LF Logistics, som blot er en af en række logistikvirksomheder, der er blevet opkøbt de seneste år. Af andre kan blandt andet nævnes den hollandske logistikvirksomhed B2C Europe, samt den amerikanske virksomhed Pilot Freight Services.

Og Mærsk har fortsat øjnene åbne efter virksomheder, der kan bidrage med kompetencer på samme måde som LF Logistics. 

- Vi er i hvert fald klar til at gøre det, vi skal gøre for at accelerere vores strategi, sagde Vincent Clerc på pressemødet, uden dog at nævne hverken konkrete kinesiske virksomheder eller give andre bud på, hvem Mærsk kunne tænkes at opkøbe.

Læs mere om Mærsks logistikstrategi:

Mærsk-chef er godt tilfreds med logistikstrategi – nu venter skæbneår

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08