23948sdkhjf

Lange forsyningskæder giver dyre råstoffer til byggeriet – nu griber region ind

Råstofforbruget i byudviklingsområder stiger, og råstofferne skal fragtes længere og længere

I Region Midtjylland er der er en ligning, som ikke går op.

I nogle kommuner vokser behovet for sand, sten og grus, nemlig mere end der bliver indvundet. Det betyder, at der skal køres længere og længere for at skaffe råstofferne hjem. Og når forsyningskæden vokser, er det både dyrt og belastende for klimaet.

Råstofferne er uundværlige i bygge- og anlægsbranchen, og derfor vil Region Midtjylland forsøge at komme problemet til livs i forbindelse med en revidering af regionens råstofplan.

- I det Østjyske område, særligt i Aarhus, ser vi ind i ressourcemangel. Det betyder, at man skal køre længere, hvis man skal imødekomme efterspørgslen. Det vil vi forsøge at minimere, ved at undersøge om vi kan finde nogle egnede råstoffer i nærheden af de østjyske behov, fortæller Rolf Johnsen, som er kontorchef i Region Midtjylland.

Artiklen fortsætter under figuren.

Regionen har inviteret aktører i råstofbranchen – udvindere og lodsejere – til at deltage i jagten på nye alternative indvindingsområder og komme med forslag til bedre og mere bæredygtig indvinding. Det er dog ikke nødvendigvis en let opgave, for der kan ikke åbnes nye områder til råstofindvinding alle steder. For at råstofferne kan bruges i byggeri og anlægsprojekter, skal de nemlig have en vis kvalitet.

- Vi er afhængige af at der er en forekomst. Råstofferne er dannet under istiden i nogle særlige geologiske miljøer. Det betyder at der ikke findes råstoffer med tilstrækkeligt gode kvaliteter alle steder, siger Rolf Johnsen.

Penge på spil

På nuværende tidspunkt ligger gennemsnittet for råstoftransporten i regionen mellem 31 og 34 kilometer. Det viser en analyse af råstoftransporten for indvindingsåret 2021, som regionen har fået udarbejdet.

Ifølge Danske Regioner stiger prisen én krone pr ton, for hver kilometer der køres. Når transporttiden vokser, bliver det altså dyre at opføre bygge- og anlægsprojekter.

 Regionens nuværende forbrug svarer til over 15 ton om året pr. indbygger. Selv en mindre stigning på transporttiden på blot et par kilometer, kan altså koste mange millioner kroner.

Lykkedes det omvendt at få rykket råstofudvindingen tættere på der, hvor de skal bruges, er der til gengæld gevinster for både klimaet og byggebranchen.

- Bygge og anlægsbranchen har en interesse i at korte afstanden. Råstofprisen afhænger nemlig rigtig meget af, hvor langt du skal transportere det, siger Rolf Johnsen.

Artiklen fortsætter under billedet

Det store puslespil

Zoomer man lidt ud, vil man hurtigt opdage, at forsyningskæderne for råstoffer er særdeles komplekse.

Udover de råstoffer der udvindes i Region Midtjylland, er der også udvinding på havet. De bliver sejlet til Thyborøn og transporteret videre ind i regionen derfra. Samtidig transporteres der også råstoffer til og fra andre regioner.

I et nationalt perspektiv er der mellem de enkelte regioner også stor ulighed i fordeling og forbruget af råstofferne, på samme måde som mellem kommunerne Region Midtjylland. Størst er uligheden i Region Hovedstad. 

Her er byudviklingen særlig intens og hele regionen er derfor plaget af voksende forsyningskæder til nye råstoffer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078