23948sdkhjf

Skibsfarten i grønt opråb til politikerne

Organisationer og virksomheder er gået sammen i en fælles henvendelse til EU om skærpede grønne krav til skibsfarten

Det er nærmest den omvendte verden, efter politikerne i årevis har peget på skibsfarten som en af de største miljøsynderen på kloden, så er det nu den maritime industri, der prøver at få politikernes grønne øre. 

Det sker i form af et fælles brev fra den europæiske maritime industri til EU med ønske om skærpet grøn regulering af skibsfarten. 

I brevet opfordrer industrien EU til at være langt mere ambitiøse i forhold til brugen af grønne brændstoffer i skibsfarten, fremgår det af en pressemeddelelse fra Danske Maritime, der via medlemskabet af SEA Europe er medunderskriver på brevet, hvor i alt 47 aktører fra branchen – både organisationer og virksomheder – sammen opfordrer til mere handling.

Grønne brændstoffer

Ifølge Danske Maritime er skibsfarten allerede nu leveringsdygtig i mange af de teknologier, der skal bane vejen for den grønne omstilling, "men uden mere håndfaste krav om øget brug af grønne brændstoffer er tidshorisonten lang, og investeringerne usikre," skriver organisationen i meddelelsen, og gør opmærksom på, at der om kort tid skal være forhandlinger om brændstofreglerne FuelEU Maritime Regulation i EU.

"Det fælles ønske er konkrete krav for såvel udledninger som mål for, hvor meget grønt brændstof, der skal benyttes. Her er ønsket minimum to procent. Samtidig ønsker parterne, at reglerne skal gælde for alle maritime selskaber, så man ikke som planlagt undtager mindre selskaber og datterselskaber, hedder det i brevet.

Fem konkrete punkter

Selv om skibsfarten selv er gået i front med forskning og udvikling af grønne alternativer, så ønsker den maritime industri også flere øremærkede midler til maritim forskning, udvikling og innovation, hvor bøder for overtrædelse af reglerne foreslås allokeres til dette formål.

- Det helt afgørende at forstå er, at vi i industrien og branchen som helhed er klar til at sætte op i et langt højere gear, men at vi for det første ikke kan gøre det uden den tilstrækkelige politiske opbakning, og for det andet har brug for, at disse krav skal gælde globalt, siger Danske Maritimes administrerede direktør, Jenny Braat, i forbindelse med brevet til EU.

Ifølge brevet er der en række forhold, der skal reguleres, før den grønne omstilling for alvor kan gennemføres.

I punktform lyder kravene:

  • Indførelse af strengere krav for emissionsintensiteten for drivhusgasser og stimulering af brugen af e-brændstoffer ved anvendelse af en multiplikator, som honorerer brug af grønne brændstoffer.
  • Indførelse af 2 pct. delkvote som et bindende tiltag for fornybare brændstoffer med en ikke-biologisk oprindelse.
  • Anvendelse af dette delkvotesystem på alle rederier.
  • Belønning af investeringer i klimaneutrale fartøjer.
  • Økonomisk støtte til forskning, udvikling og innovation af teknologier og brændstoffer.

Danske Maritimes administrerede direktør Jenny Braat håber, at både danske EU-parlamentarikere og det danske folketing vil bide mærke i de ambitioner, som en samlet maritim branche nu sætter streg under:

- Den maritime sektor er præget af hård konkurrence og meget forskellige syn rundt i verden på, hvor hurtigt den grønne omstilling bør gå. Men vi har rent faktisk muligheden for at gå forrest fra dansk og europæisk side, hvis man politisk satser tilstrækkeligt på området og understøtter alt det, vi kan. Derfor spiller også danske politikere en vigtig rolle ved forhandlingsbordene og rundt i verden i det hele taget. Det skal stå lysende klart, hvad vi fra dansk side kan levere, og hvad vi sammen med vores europæiske kollegaer ønsker at gøre for den globale skibsfart og dermed klodens tilstand, lyder opfordringen fra Jenny Braat.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079