23948sdkhjf

Derfor valgte amerikanerne Aarhus som knudepunkt for militærtransport

Esbjerg var knudepunktet, sidste gang amerikanerne gennemførte en logistikoperation i Danmark, så hvorfor valgte de Aarhus denne gang?

Midt på havnen i Aarhus står militærkøretøjer, kampvogne og containere linet op på fine rækker. Det er materiel fra det amerikanske militær, som bruger havnen som knudepunkt for en stor logistikoperation. Samme øvelse finder sted i både Holland og Letland, og dermed er Aarhus Havn en vigtig brik i en større tropperotation, som amerikanerne lige nu er i gang med at gennemføre i Europa. 

Men hvad fik egentlig logistikcheferne hos den amerikanske hær til at vælge Smilets By som knudepunkt for operationen?

En del af svaret, handler selvfølgelig om havnens infrastruktur. Det forklarer Thomas Haber Borch, direktør i Aarhus Havn.

- Aarhus Havn er velegnet i forhold til besejling, hvor vi har en vanddybde og en sejlrende der tillader de helt store fragtskibe at gå ind i havnen. Men også infrastrukturen på selve havnen er god. Vi har både jernbane og en firesporet vej fra Aarhus Havn og ud til hele Europa, siger han.

Esbjerg var tidligere knudepunkt

Havnens infrastruktur er dog ikke nok til at kunne forklare amerikanernes valg. Faktisk ville havnen måske slet ikke være blevet valgt, hvis det udelukkende handlede om infrastruktur.

Esbjerg Havn er nemlig ligeledes i stand til at modtage samme type fragtskibe, og på flere måder er det et mere mere oplagt valg.  Dels ligger Esbjerg ud mod Nordsøen, hvor amerikanerne let kan sætte tropper af, og dels har de allerede erfaring med at bruge havnen. Sidste forår landsatte amerikanerne nemlig tropper i Esbjerg Havn i forbindelse med en lignende logistikoperation. 

Ligesom Aarhus Havn er Esbjerg Havn også forbundet med Europa med både vej og jernbane. Og faktisk har jernbanen endda en lidt bedre placering på havnen i Esbjerg, hvilket er grunden til, at det danske Forsvar ofte bruger denne havn til deres egne transporter. Jernbane er nemlig den mest velegnede måde at transportere militærudstyr, som ofte tungt. Nogle af bæltekøretøjerne, som ankom til Aarhus, vejer f.eks. omkring 60 ton.

På trods af det tunge gods, skal transporten væk fra havnen ske med lastbiler og anhængervogne. Det er nemlig slet ikke muligt at benytte jernbanen fra det sted, hvor det amerikanske fragtskib har lagt til.

En stor logistikøvelse

Når amerikanerne denne gang har valgt Aarhus Havn fremfor at bruge Esbjerg Havn igen, skal det ses som en øvelse i militærlogistik.

- Det amerikanske militær vil gerne have muligheden for at kunne bruge mange forskellige havne på hele det europæiske kontinent. Det her skal ses som en praktisk øvelse. Hvis det viser sig, at det har været en succes at bruge Aarhus Havn, kan vi tilføje den til vores liste over pålidelige havne, som vi kan benytte, siger Karl Bliven, som er kaptajn i det amerikanske militærs Transport Detachment.

Kaptajnen giver dog havnedirektøren ret i, at infrastrukturen omkring havnen er en væsentlig forudsætning for, at det overhovedet giver mening at gennemføre en øvelse her.

- Netværket af havne, veje og jernbaner i Danmark og Nordeuropa fungerer godt, og vi ved, at vi kan bruge det. For os handler det om også rent faktisk at bevise, at vi kan bruge det i praksis, siger han.

Midt i Østersøen

Amerikanernes interesse i at kunne bruge danske havne er langt fra tilfældigt. Årsagen er vores geografiske og sikkerhedspolitiske placering midt i Østersøen. Det fortæller Jennifer Hall-Godfrey, som er souschef for den amerikanske ambassade i Danmark.

- I den her operation er vores fokus på sikkerheden i de baltiske lande. I den forbindelse er de tre store havne i Aalborg, Esbjerg og Aarhus vigtige. Derfor vil vi gerne sikre os, at vi ved hvordan havnene fungerer, så vi kan være klar til at operere herfra, siger hun.

Det er en del af Danmarks bidrag til forsvarsalliancen NATO at være værtsnation og levere støtte til allierede enheder, der skal gennem dansk territorie. 

Operationen i Aarhus Havn varer mellem to og tre uger, og du kan læse mere om de logistiske udfordringer ved at flytte materiellet her:

Amerikanerne er kommet til Aarhus – sådan kommer de videre til Østeuropa

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Mærsk-chef er godt tilfreds med logistikstrategi – nu venter skæbneår
Glad Vincent Clerc fremlægger Danmarkshistoriens største overskud
Bag tallene: Mærsk efterlader stort marked til konkurrenterne
Mærsk fremlægger historisk regnskab, trods nedgang i slutningen af året
Mærsk øger indtægterne i logistikafdelingen
Mærsk: Ingen udsigt til rekordresultat i 2023

Send til en kollega

0.11