23948sdkhjf

Så er det slut - ikke ét eneste skib i kø ved Los Angeles

I januar ventede mere end 100 containerskibe i kø for at komme i havn ved Los Angeles. Nu afblæser lokale myndigheder den maritime trængselsalarm

De maritime myndigheder i Los Angeles erklærer nu trængslen ved storbyens to containerterminaler for overstået. 

Det sker mere end to år efter containerskibene begyndte at ligge i kø ved indsejlingen til enten Port of Los Angeles eller Port of Long Beach, der ligger umiddelbart ved siden af hinanden syd for byen. 

De to containerterminaler er den altdominerende port, hvorigennem en overvældende del af importvarer fra Asien til USA skal passere igennem. Det er ikke alene forbrugerne i Californien, som får deres importvarer ind gennem Los Angeles. En stor del af importvarerne kommer videre ud til USA's forbrugere via jernbanenettet så langt væk som til Chicago.  

Det skriver Wall Street Journal. 

Containerskibene begyndte at hobe sig op i farvandet ud for byen umiddelbart efter den første store bølge af nedlukninger i kølvandet på Covid-19. 

Massivt sammenbrud

De mange containerskibe for anker ud for Los Angeles blev herefter det måske vigtigste symbol på det massive sammenbrud i de globale forsyningskæder som følge af nedlukningen af samfundene. De to containerterminaler blev lynhurtigt ramt af en giftig kombination af en akut mangel på lastbilchauffører og en syndflod af importvarer fra Asien bestilt af hjemsendte amerikanske forbrugere, der var gået shop amok bag computerskærmen. 

Selv efter den gradvise genåbning af samfundene fortsatte problemerne i containerterminalerne og i januar 2022 nåede køen af ventende containerskibe sit foreløbige højdepunkt med 109 skibe for anker i farvandet ud for Los Angeles. 

Ny fase

Ifølge Kipp Louttip, direktør for den offentlige, maritime myndighed The Marine Exchange of Southern California er status i dag, at terminalerne har så mange medarbejdere til rådighed, at man kan håndtere antallet af containere, der bliver losset fra skibene. 

- Nu er det tid til at træde ind i en ny fase og erklære 'nødsituationen' for overstået, udtaler Kipp Louttip til Wall Street Journal. 

I løbet af 2021 skete der en stigning på 20 pct. i antallet af containere fra Asien, der skulle til USA gennem de to terminaler syd for Los Angeles. 

Denne stigning slog øjeblikkelig bunden af terminalernes kapacitet og skabte skadevirkninger overalt i de fintfølende logistikkæder. 

Lange ventetid

Selv når containerskibene kom ind til terminalen og fik afleveret sine containere betød det ikke, at problemerne var løst. For i terminalen hobede containere sig op al den stund, at der ikke var trailere og  chauffører nok til rådighed til at få det stigende antal containere videre ud af terminalen til videre ekspedition. Konsekvensen var, at forbrugerne i USA måtte vente i månedsvis på at få deres varer leveret. 

I december 2021 tog de maritime myndigheder konsekvensen og krævede, at rederierne fik deres skibe til at sænke farten over Stillehavet og - hvis de endelig nærmede sig Californiens kyster - skulle de lægge sig i kø flere hundrede kilometer fra kysten på grund af protester fra miljøorganisationer i Californien. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Lov om jernbaner redder julen i USA - men fagforeninger er vrede
Klimacenter og rederier roser EU for aftale om CO2-kvoter for skibe
Her er de nye transportordførere
Kaj Madsen Fjelstrup tjener stadig penge
Ancotrans udvider grøn lastbilflåde i Tyskland: Vilkårene er langt bedre
Investeringseventyret i Hanstholm er slut: - Sådan går det, når businesscasen ikke er stærk nok

Send til en kollega

0.094