23948sdkhjf

Mærsk: Vi er tvunget ind på brændstofmarkedet

Efter to større aftaler med henholdsvis Spanien og Egypten er Mærsk for alvor gået ind i produktion af e-metanol

Mærsks ambition om decarbonisering af sin flåde tvinger nu selskabet til aktivt selv at gå ind i brændstofmarkedet. Det fortæller decarboniseringschef i Mærsk Morten Bo Christensen til Finans under klimakonferencen Cop27 i Egypten, men han understreger dog, at det er den umiddelbare mangel på markedet for e-metanol, der får selskabet til at investere i brændstofmarkedet og ikke en langsigtet strategi.

- Her har vi en form for udviklerrolle. Vi har ikke ambitioner om at blive en ny brændstofproducent, så det er ikke noget, vi på den lange bane skal have på vores balance, men vi synes, det er nødvendigt at få det skubbet i gang, og så skal vi have fundet nogle partnere, som vi kan gøre det med, siger han til Finans.

Morten Bo Christensen undrer sig samtidig over, at olieselskaberne ikke selv er kommet på banen omkring e-metanol, og peger på, at i 2030 vil Mærsk have brug for fem mio. ton grønt brændstof årligt.

Mærsk har 19 e-metanol-skibe i ordrebogen, der skal leveres frem til 2025.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kedelig konkurstendens i transportbranchen: - Hele landet bløder
DI om nye EU-krav: Det er en kæmpe opgave
Interessen for brint er kølnet - Nu ser DFDS metanol som vejen til grønt skib i 2025
Mærsk taler ud om sex-chikane - nu skal der ryddes op
Esbjergs nye havnekran ramte bro og lukkede Kielerkanalen
Blue Water får kontrakt på to Femern-arbejdshavne

Send til en kollega

0.156