23948sdkhjf

Trods udfordringer overgår Aarhus Havn sidste år rekorder med længder

Fra januar til september i år har hele 572.112 TEU  været igennem Aarhus Havn. 

Det er en stigning på 7,7 procent sammenlignet med rekordåret 2021, hvor der i samme periode var 531.072 TEU igennem havnen.

Særligt tredje kvartal i år har Aarhus Havn oplevet en markant stigning i containeromsætningen på knap 36.000 TEU sammenlignet med samme periode i 2021. Det er en stigning på over 20 procent.

– Vi har generelt i hele året, og særligt de seneste måneder, oplevet, at flere og flere virksomheder vælger Aarhus Havn til. Det er selvfølgelig glædeligt, for det betyder fremgang og udvikling i Aarhus, Østjylland og hele landet. Væksten skyldes blandt andet, at skibstransporten til Aarhus vinder stigende markedsandele i forhold til for eksempel transport med lastbil fra Hamborg, siger CEO i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch.

- Vi er en central del af den nationale og internationale infrastruktur, og vi skal hele tiden sikre, at danske virksomheder har de bedste og mest effektive forbindelser til verden. Men fremgangen presser kapaciteten på et niveau, vi ikke har set før, og behovet for mere areal har nok aldrig været større."

Markant fremgang i massegods

Den urolige situation i verden med krig, inflation og energikrise ændrer også i høj grad på massegodsets transportveje.

I de første ni måneder af 2022 er der registreret en stigning på 554.000 tons. Det er en stigning på knap 20 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

– Vi oplever i øjeblikket også en stor stigning i bulk-mængderne, som vi skal sikre infrastrukturen omkring. Det gør vi, dels fordi der sker uforudsete ting i verden, som ændrer godsets transportveje, og dels fordi Aarhus Havn er eneste mulighed for flere af de store skibe. Her er vores vigtigste opgave at stille den rette kapacitet til rådighed, så vi kan sikre danskernes forsyning. Det gælder både i den kommende vinter, men også fremadrettet. Det kræver stor overskudskapacitet og fleksibilitet at håndtere de stigende bulk-mængder. Her er vi enormt udfordret, fordi vi ganske enkelt mangler kapaciteten, siger Thomas Haber Borch.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Lov om jernbaner redder julen i USA - men fagforeninger er vrede
Klimacenter og rederier roser EU for aftale om CO2-kvoter for skibe
Her er de nye transportordførere
Kaj Madsen Fjelstrup tjener stadig penge
Ancotrans udvider grøn lastbilflåde i Tyskland: Vilkårene er langt bedre
Investeringseventyret i Hanstholm er slut: - Sådan går det, når businesscasen ikke er stærk nok

Send til en kollega

0.093