23948sdkhjf

Medie: Skibsfarten har større bekymringer end en ny regering

Det igangværende regeringsskifte i Danmark i en tid med geopolitiske stridigheder og økonomisk usikkerhed kan risikere at nedtone det politiske aspekt af landets grønne ambitioner.

Uanset om det har været en rød eller blå regering, så at sige, har vi haft fuld opbakning i forhold til vores rammevilkår Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

Det fremfører organisationen Global Compact Network Denmark, der består af 12 store danske virksomheder, herunder Mærsk-koncernen samt LEGO og Carlsberg, ifølge det internationale branchemedie Tradewinds i et tema om dansk skibsfart.

Organisationen har opfordret politikerne til at holde de grønne spørgsmål øverst på dagsordenen ved at støtte innovation og gå ind for regler, der fremskynder overgangen til energi med lavt eller intet CO2-udslip.

Og selv om statsminister Mette Frederiksen udskrev valget på et tidspunkt med politisk usikkerhed for Danmark, ser det ikke ud til at få nogen større effekt på skibsfarten, fastslår mediet.

Det skyldes, at skibsfarten har en tydelig politisk stemme i Danmark, pointerer mediet, og citerer Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier for at mene, at søfarten er en indflydelsesrig sektor.

- Vi har i Danmark stor opbakning fra flertallet af partierne i Folketinget. Uanset om det har været en rød eller blå regering, så at sige, har vi haft fuld opbakning i forhold til vores rammevilkår, siger Anne H. Steffensen til Tradewinds og fortsætter:

- På trods af de diskussioner, der har været på det seneste på grund af de meget store overskud og indtægter i skibsfarten, har vi stadig den opbakning, vi har brug for i Folketinget, så vi har stabile rammevilkår i Danmark, siger hun.

Læs hele Tradewinds tema om dansk skibsfart, som kan være bag betalingsmur.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kedelig konkurstendens i transportbranchen: - Hele landet bløder
DI om nye EU-krav: Det er en kæmpe opgave
Interessen for brint er kølnet - Nu ser DFDS metanol som vejen til grønt skib i 2025
Mærsk taler ud om sex-chikane - nu skal der ryddes op
Esbjergs nye havnekran ramte bro og lukkede Kielerkanalen
Blue Water får kontrakt på to Femern-arbejdshavne

Send til en kollega

0.094