23948sdkhjf

Nyt tilbud skal gøre luftfragten grønnere: Kunderne vil gerne - men de ved ikke hvordan

Luftfragtselskabet under Air France-KLM Group giver med et nyt tilbud sine kunder større mulighed for at tilvælge bæredygtigt flybrændstof (SAF), når de bestiller fragt via selskabet. 

Det nye tiltag hedder goSAF, meddeller AF-KLM Cargo. 

Med goSAF kan kunder, der bruger selskabets booking-portal, selv indstille niveauet for deres bidrag til SAF for hver forsendelse. 

Tiltaget giver kunderne et valg mellem fire bidragsniveauer, som giver dem mulighed for proportionelt at reducere deres bidrag til CO2-emissioner ved reservation. Den underliggende CO2-emissionsberegner bestemmer forsendelsens forventede udledning og beregner omkostningerne ved at kompensere for dette ved at investere i købet af SAF.

- Når vores kunder beslutter sig for at bidrage til SAF, reducerer de ikke kun CO2-emissionerne fra deres egne forsendelser, men bidrager også til mere bæredygtige forsyningskæder for deres kunder og hjælper dem og den bredere fragtindustri meda at reducere påvirkningen af ​​miljøet. Ved at arbejde sammen og gradvist øge den procentdel af SAF, der bruges til at drive hver flyvning, kan vi virkelig gøre en forskel for at opnå en mere bæredygtig luftfragtindustri, siger Gert Jan Roelands, senior vice president Sales & Distribution hos selskabet.

100 procent er for meget

Tiltaget kommer kort tid efter, at en anden stor luftfragt-aktør - DHL - for nyligt fortalte om de udfordringer, de havde oplevet ved at tilbyde SAF til deres kunder. 

Det er branchemediet Theloadstar, der citerer Michiel Greeven, EVP sales at DHL Express, i forbindelse med en IATA-konference tidligere på måneden.

- Kunderne fortæller os, at der er behov for at gøre noget, og at de er villige til at investere - men ingen ved hvordan. Vi købte 800 millioner liter SAF, men var ikke i stand til at få styr på salgsprocessen.

- Det gik galt ved, at vi spurgte om kunderne ville have 100 procent SAF (på deres ordre, red.), som var fire gange dyrere, og kunderne sagde nej. Tilbuddet skal være overskueligt, måske 5 eller 10 procent - det kan lade sig gøre, siger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kedelig konkurstendens i transportbranchen: - Hele landet bløder
DI om nye EU-krav: Det er en kæmpe opgave
Interessen for brint er kølnet - Nu ser DFDS metanol som vejen til grønt skib i 2025
Mærsk taler ud om sex-chikane - nu skal der ryddes op
Esbjergs nye havnekran ramte bro og lukkede Kielerkanalen
Blue Water får kontrakt på to Femern-arbejdshavne

Send til en kollega

0.174