23948sdkhjf

Tusinder af varevogne kører ulovligt i miljøzoner: Stramninger på vej

Langt fra alle gamle dieselkøretøjer får sat partikelfilter på for at undgå bøder i miljøzoner

Næsten 26.000 gange på lidt under to år er et køretøj med dieselmotor kørt ulovligt ind i en af landets fire miljøzoner.

Det viser et dataudtræk fra Miljøstyrelsen, som Ingeniøren har fået udleveret.

Sammenlagt er der i perioden fra 1. oktober 2020, da nye skærpede krav trådte i kraft, og til 24. august 2022 udskrevet bøder for 58,5 mio. kroner til varevogne, lastbiler og busser med en gammel dieselmotor, der ikke har et godkendt partikelfilter monteret. Biler uden filtre udleder væsentligere flere partikler og sundhedsskadelige NOx'er end dem med, viser forskning.

Størstedelen af synderne er fanget i hovedstadens miljøzone. I kommunerne Frederiksberg og København er der udstedt bøder for 33,5 mio. kroner. Beløbet er i runde tal fordelt på næsten 16.000 bøder, hvoraf 15.000 er givet til varevogne.

- Det er ret voldsomme tal, siger Line Barfoed, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune til Ingeniøren.

- Selvfølgelig kan noget tilskrives, at man skal vænne sig til de nye regler. Men når omfanget er så stort, tyder det på, at folk simpelthen ignorerer zonerne. Jeg synes, det er stærkt kritisabelt, at man på den måde fralægger sig ansvaret for vores fælles klima og sundhed, tilføjer borgmesteren og varsler, at hun vil bede Miljøstyrelsen om andre sanktionsmuligheder, hvis problemet fortsætter.

Samme melding kommer fra Jan E. Jørgensen (V), der er formand for Miljø-, bynatur- og mobilitetsudvalget i Frederiksberg Kommune.

- Det er noget, vi vil følge, for hvis det bliver ved med at ligge så højt, så skal vi have kigget på bødeniveauet.

Hvem, der sidder bag rattet eller ejer bilerne, er svært at opklare, da Miljøstyrelsen ikke udleverer nummerplader på de bilister, der bliver fanget af kameraerne. Erhvervsorganisationen SMVdanmark, der repræsenterer landets små og mellemstore virksomheder og organiserer formentlig den største samling af varevognsbilister i Danmark, vil ikke kendes ved miljøskurkene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094