23948sdkhjf

DTL: Det bliver 125.000 kroner dyrere om året at køre i diesellastbil

Når km-afgiften træder i kraft i 2025, får det voldsom økonomisk slagside for vognmændene

Det bliver dyrt for danske vognmænd, når den CO2-differentierede km-afgift træder i kraft i 2025.

DTL har regnet på afgiften og er kommet frem til, at man skal betale 126.320 kroner i afgift, hvis man har et dieseldrevet 7-akslet vogntog på 56 ton, der kører 100.000 kilometer årligt.

Et lille plaster på såret er, at man sparer den nuværende vejbenyttelsesafgift på 9.302 kroner.

Km-afgiften skal kun betales, når man kører på statsvejnettet, så den kan man undgå ved at køre på det kommunale vejnet – men kun frem til 2028. Der gælder km-afgiften hele det offentlige vejnet i Danmark.

Beregningerne har DTL foretaget på baggrund af oplysninger om køretøjets emissionsklasse og vægt.

Voldsom byrde

- Det er er en voldsom økonomisk byrde for vognmændene, siger erhvervspolitisk chef i DTL Ove Holm til DTL Magasinet.

- Km-afgiften kommer oven i meget høje brændstofpriser. Mulighederne for at undslippe de store, ekstra afgifter er svære at få øje på, siger han.

- Prisen på en el-lastbil er for voldsom. Enten må el-lastbilerne gevaldigt ned i pris fra fabrikkernes side, eller også må der et milliontilskud fra staten til – altså mindst en million kroner pr. ellastbil. Ellers ender vi i en situation, hvor vognmandserhvervet tvinges til at betale aflad for fortsat at måtte køre på diesel og sende CO2 ud, siger Ove Holm, der dog glæder sig over ét element ved afgiften:

- Det er positivt, at udenlandske lastbiler også bliver omfattet af kilometerafgiften, siger han til DTL Magasinet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08