DTL: Det bliver 125.000 kroner dyrere om året at køre i diesellastbil
Det bliver dyrt for danske vognmænd, når den CO2-differentierede km-afgift træder i kraft i 2025.
DTL har regnet på afgiften og er kommet frem til, at man skal betale 126.320 kroner i afgift, hvis man har et dieseldrevet 7-akslet vogntog på 56 ton, der kører 100.000 kilometer årligt.
Et lille plaster på såret er, at man sparer den nuværende vejbenyttelsesafgift på 9.302 kroner.
Km-afgiften skal kun betales, når man kører på statsvejnettet, så den kan man undgå ved at køre på det kommunale vejnet – men kun frem til 2028. Der gælder km-afgiften hele det offentlige vejnet i Danmark.
Beregningerne har DTL foretaget på baggrund af oplysninger om køretøjets emissionsklasse og vægt.
Voldsom byrde
- Det er er en voldsom økonomisk byrde for vognmændene, siger erhvervspolitisk chef i DTL Ove Holm til DTL Magasinet.
- Km-afgiften kommer oven i meget høje brændstofpriser. Mulighederne for at undslippe de store, ekstra afgifter er svære at få øje på, siger han.
- Prisen på en el-lastbil er for voldsom. Enten må el-lastbilerne gevaldigt ned i pris fra fabrikkernes side, eller også må der et milliontilskud fra staten til – altså mindst en million kroner pr. ellastbil. Ellers ender vi i en situation, hvor vognmandserhvervet tvinges til at betale aflad for fortsat at måtte køre på diesel og sende CO2 ud, siger Ove Holm, der dog glæder sig over ét element ved afgiften:
- Det er positivt, at udenlandske lastbiler også bliver omfattet af kilometerafgiften, siger han til DTL Magasinet.