23948sdkhjf

Kortere leveringstid på el-lastbiler

- Det helt fantastiske er, at vi i dag og det sidste års tid blot kan bestille en el-lastbil direkte i vores ordresystem og tilmed få den leveret langt hurtigere end en dieseldrevet lastvogn. 

Sådan siger Claus Rieland, fra Renault Trucks Danmark. Og han kommer selv med forklaringen. 

- Vores produktion af el-lastbiler er "beskyttet". Desuden er de samlede antal endnu ikke er på højde med de dieseldrevne modeller; men det skal nok komme . Vi har ambitioner om, at 50 procent af salgsvolumenen i 2030 vil omfatte elektriske køretøjer.

Kunderne til de elektriske varevogne og lastbiler vil primært være til lokal distribution; men med Renault Trucks’ nye 16T E-TECH viser man en løsning, hvor der uden problemer kan køres 325 km på en opladning med fuldt læs.

Dermed vil denne type lastvogn også kunne bruges til for eksempel flyttefirmaer eller møbelfirmaer, der ikke har en fast rute, som mange andre distributører har.

Den danske regering har netop iværksat en tilskudspulje, hvor man kan få tilskud på op til 60 procent af forskellen mellem diesel og eldrevne lastbiler. 

- Tilskudsstørrelsen er blot en en dråbe, når man ser på det samlede salg af lastbiler i Danmark, men dog en start, siger Claus Rieland.

- Hvis den tunge del af distributionskørslen skal dækkes ind som CO2 neutralt, så skal der dog flere penge til.

Masser af sikkerhed

- Med vores E-TECH lastvogn har vi også tænkt på sikkerheden for cyklister og fodgængere, da den er udstyret med cyklistkamera, bakkamera, bak alarm samt sideskørter, der dækker hele siden af.

Liften er den nye type fra BÄR lift med indbygget LED blitz lys i siderne af liftpladen både på over- og undersiden for ekstra sikkerhed, når liften er på vej op eller ned. Her er også mulighed for sensorer på siden, der opdager fodgængere og cyklister langs hele opbygningen.

Færdig løsning til køle/frys

Renault Trucks har i samarbejde med både Thermo King og Carrier allerede udarbejdet en færdig løsning til at håndtere køle-/fryse opbygning, så fødevarer kan leveres CO2 neutralt til bl.a. de hoteller, restauranter og kantiner, der allerede er certificeret som CO2 neutrale - og som nu kræver, at deres varer leveres CO2 neutralt. Her skal man ikke glemme, at man fjerner meget støj, når der skal leveres f.eks. fødevarer om natten og tidligt om morgenen - samt at det er et super godt arbejdsmiljø for chaufføren.”

Renault Trucks Danmark tilbyder i øvrigt en komplet pakke af distributionskøretøjer - fra Renault Master E-TECH 3100 kg/3500 kg modelprogrammet, der dækker både kassevogne og chassiser - samt E-TECH lastvognsprogrammet, der dækker 16T-19T og 26T modellerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063