23948sdkhjf

Rederier afslører tal for CO2-reduktion

Sea Cargo Charter har netop udsendt sin første rapport om rederiernes arbejde med at reducere CO2-udslippet

En række rederier er gået sammen om at afsløre, hvor godt de performer mod IMO’s målsætning om at halvere CO2-udledningen i 2050 set i forhold til 2008. Det sker i samarbejdet Sea Cargo Charter (SCC), der netop har udsendt sin første rapport, hvor de enkelte rederier oplyser, hvordan de klarer sig med reduktion af CO2-udledningen.

SCC har opstillet en række kriterier og rammer for skibstyper og størrelse, og rederierne kan indrapportere deres data i skemaet og se, hvordan de klarer sig i forhold til den kurve, der skal sikre, at rederierne når i mål med halveringen af CO2-udslippet i 2050.

Plads til forbedringer

Blandt de danske rederier i SCC er DS Norden, der også har været med til at etablere organisationen, og ifølge de nyeste tal ligger rederiet en anelse over det niveau, som rederiet burde være på i forhold til at kunne nå den samlede målsætning.

I rapporten erkender rederiet da også, at der er plads til forbedringer, som de hurtigst muligt vil indføre. Det drejer sig blandt andet om forbedringer i brændstofeffektivitet og driftseffektivitet, der skal tilpasses i 2022. Rederiet arbejder desuden på at integrere SCC’s målepunkter i de daglige beslutninger, så rederiet kan nå sit overordnede klimamål.

- Søfragtcharteret er et vigtigt skridt til at fremme gennemsigtighed på tværs af industrien, når det kommer til kulstofemissioner, samt etablere et fælles sprog og metode til at evaluere emissioner, citerer rapporten, Jan Rindbo, administrerende direktør i DS Norden for.

Udfordret på kemikalietankere

Maersk Tankers har været en del af SCC siden 2021, og ifølge rapporten klarer rederiet sig overordnet set lige lidt bedre end SCC’s kurve. 

Fordelt på henholdsvis olietankere og kemikalietankere er billedet dog et andet - her er kemikalietankerne de store syndere, mens olietankere klarer sig fint mod SCC’s basislinje. Maersk Tankers oplyser da også, at de vil kigge procedurerne for kemikalietankere efter en ekstra gang. Selskabet har i øvrigt nedsat en tværgående gruppe, der skal se på decarbonisering på tværs af hele selskabet og se på, hvor der kan ske forbedringer eller måske indføres ny teknologi.

- Den nye indsigt vil være en katalysator for CO2-reduktion. Det giver gennemsigtighed om emissioner, hvilket øger videndeling og sikrer operationelle beslutninger, der understøttes af omfattende data, siger Eva Birgitte Bisgaard, Chief Commercial Officer hos Maersk Tankers i en meddelelse om rapporten.

Find rapporten her:

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093