23948sdkhjf

Transportfirma er CO2-neutral på egne lokationer

Speditionsfirmaet ALPI, der har fem afdelinger i Danmark, er nu CO2-neutral på egne lokaliteter herjhemme, men vil opnå meget mere

Transport tegner sig for næsten 30 procent af EU's samlede CO2-emissioner. Derfor var man speditionsfirmaet ALPI heller ikke i tvivl, da man i 2020 påbegyndte arbejdet mod at blive en mere klimavenlig og bæredygtig virksomhed – projektet ALPI Go Green.

- Vi er en stor del af problemet. Derfor giver det også kun mening, hvis vi også bliver en stor del af løsningen, siger Mette E Thygesen, Brand Manager hos ALPI i Danmark.

- Derfor er det også med stolthed, at vi nu kan kalde os CO2-neutrale på egne lokaliteter i Danmark.

Målet for ALPI med det italienske moderselskab og fem afdelinger i Danmark er blandt andet nået ved at implementere grøn strøm baseret på vedvarende energikilder som sol og vind på alle lokationer.

Virksomheden har også nedbragt varmeforbruget, indført eldrevet kørende materiel på lokationerne en hel række andre initiativer i hverdagen, som alle nedbringer CO2-aftrykket.

Den rest af CO2-emission, som virksomheden ikke har kunne reducere igennem optimering og innovation, kompenserer man i en række udvalgte og validerede kompenseringsprojekter.

- Projekterne er alle verificeret i ”The Gold Standard” eller ”Verified Carbon Standard.” Så der er sikkerhed for, at det faktisk er med til at gøre en forskel, oplyser Mette E Thygesen.

Komplekt opgave

At reducere sit CO2-aftryk er meget komplekst. Der er ingen genveje, og man er nødt til at arbejde i flere retninger på én gang. Der skal både arbejdes med de små ting i hverdagen som at affaldssortere, genbruge, mindske madspild og brug af oksekød og ost i kantinen, og de større indsatser som ibrugtagning af LNG-lastbiler, grøn el og logistikoptimering.

- Alt er med til at flytte os i den rigtige retning, siger Mette E Thygesen og tilføjer, at man hos ALPI er fuld bevidst om, at en klimavenlig tilgang til at drive forretning er en forudsætning for fortsat at være en relevant samarbejdspartner.

Kampen for klimaet fortsætter

Selv om ALPI har nået én af sine første målsætninger, fortsætter virksomheden arbejdet med at blive mere klimavenlig og bæredygtig. Man arbejder på en lang række forskellige parametre, både eksternt og internt - og med målsætninger, der strækker sig til 2025 og 2030.

- Vi vil mindske vores klimaaftryk generelt - ikke blot på egne lokationer, siger Mette E. Thygesen.

- Faktisk er vores målsætning at reducere vores emission med 40 procent frem mod 2030 i hele værdikæden målt i forhold til 2020. Og så har vi samtidig også fokus på social bæredygtighed og trivsel.

Alle samarbejdspartnere må med

- For at kunne opnå disse mål, kræver det, at alle virksomhedens samarbejdspartnere også bidrager.

- Vores arbejde med den grønne omstilling har i den grad vist os, at det ikke er et stykke arbejde, man kan gøre alene. Det er en global agenda, hvor vi alle må tage ansvar for vores del, siger hun og peger på, at man er nødt til at have modet til at gå i forskellige retninger og være med til at teste nye teknologier.

- Lige nu er der mange bud på hvilke brændstofs typer, vi skal satse på i transportbranchen. Vi tror, at fremtiden vil byde på flere forskellige brændstofs typer; brint, el, gas, biodisel, HVO og så videre, siger hun og tilføjer, at selvom ALPI er stolte af at kunne kalde sig CO2-neutrale på egne lokationer, så er der stadig lang vej igen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078