23948sdkhjf

Flere partier i Aarhus byråd kritiserer selskabet bag Aarhus Havn

Aarhus Havn vil udvide havnearealerne massivt, men trods myndighedernes krav har man ikke undersøgt klimakonsekvenserne af flere lastbiler og containerskibe. Det møder kritik fra byrådsmedlemmer

Kritikken af Danmarks største havneudvidelse tager til. De seneste måneder har flere forskere kritiseret udvidelsen, som ifølge dem vil have en række negative konsekvenser for miljøet. I sidste uge afdækkede Information, at selskabet bag Aarhus Havn i sin miljøkonsekvensrapport ikke har undersøgt klimakonsekvenserne af en forventet stigning i antallet af lastbiler og containerskibe.

Det får nu flere partier i Aarhus byråd til at kritisere selskabet bag Aarhus Havn. Det skriver Dagbladet Information.

- Det er selvfølgelig et problem. Rapporten skal leve op til de klare rammer, der er på området, siger Liv Gro Jensen (SF) til Information.

- Når man skal træffe en beslutning som den her, der har stor betydning for Aarhus og for klimaet langt ud i fremtiden, så er det vigtigt, at vi har så mange oplysninger som muligt og får belyst især klimaspørgsmålet, siger Jakob Søgaard Clausen (DF) til Information.

Politikerne har endnu ikke taget endelig stilling til udvidelsen. Hvis den bliver vedtaget, vil havnen over de kommende årtier skulle udbygges med omkring en million kvadratmeter havneareal med nye containerterminaler og flere kraner, som vil skabe plads til 50 procent flere containere og 50 procent flere skibe og lastbiler.

I Aarhus vedtog byrådet for mere end ti år siden, at kommunen skal være klimaneutral i 2030, men ifølge Metin Lindved Aydin (R) kan en udvidelse af havnen gøre det sværere at nå det mål.

- Vi har i forvejen svært ved at holde os under linjen. I år ligger vi over, og længere fremme kan det se endnu værre ud, siger han til Information.

Thure Hastrup (EL) vil bede Aarhus Havn om svar på, hvorfor udledningerne af CO2 fra skibe og lastbiler ikke er med i rapporten.

- Vi kan jo ikke sætte gang i et byggeri, hvis det senere viser sig, at det øger udledningerne betragteligt, siger han til Information.

Ifølge selskabet bag Aarhus Havn er det forbundet med stor usikkerhed at beregne udledningerne fra lastbiler og skibe i fremtiden. Derfor er beregningerne ifølge havnedirektør Thomas Haber Borch ikke lavet.

Medlem af Aarhus byråd for Venstre Gert Bjerregaard mener, at selskabet bag Aarhus Havn "selvfølgelig" skal leve op til kravene fra myndighederne. Men han er ikke bekymret for klimaet i forbindelse med udvidelsen.

De Konservative og Socialdemokratiet er begge for de nuværende planer for en udvidelse, mens de resterende partier enten er imod eller mangler at melde ud.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078