23948sdkhjf

Opråb fra organisationerne: Fjern afgiften på grønne brændstoffer

Politikerne bør straks fjerne afgifterne på de CO2-neutrale brændstoffer, mener Dansk Industri og Danske Erhverv.

- Vi er nødt til at se på, hvad vi kan gøre i Danmark for at hjælpe de private bilister og transportvirksomhederne med den grønne omstilling.

Sådan siger direktør Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport.

Derfor foreslår han sammen med den anden store erhvervsorganisation, Dansk Erhverv, at man skal fjerne afgiften på biobrændstoffer. Det vil betyde, at afgiften på diesel vil falde med cirka 25 øre pr. liter og prisen på benzin vil falde med cirka 35 øre pr. liter.

- Biobrændstoffer bliver blandet i de fossile brændstoffer. Derfor vil det få en umiddelbar effekt på benzin- og dieselprisen, siger han.

Han erkender, at det ikke vil løse alle udfordringer, men det vil give en lille håndsrækning og sikre, at vi frem mod 2030 kan begynde at reducere mere CO2, siger Karsten Lauritzen.

Den største besparelse vil tilfalde de vognmænd, som har valgt at køre på 100 procent biodiesel – som for eksempel HVO. For dem vil prisen falde med 2,67 kr. pr. liter, hvis biodiesel bliver helt afgiftsfrit. Det vil fortsat ikke gøre biodiesel konkurrencedygtig med fossil diesel, men det vil skære en stor del af den merpris, som vognmændene i dag betaler for at køre grønt.

Det giver ingen mening
Karsten Lauritzen bakkes op af Jesper Kronborg, der er direktør for Dansk Erhverv Transport.

- Biodiesel er dyrere end fossil diesel, og vognmændene og deres kunder, der aktivt vælger at køre grønt, står derfor med en ekstraregning. Det giver ikke mening, at der er afgifter på grønne brændstoffer. Det er en barriere på vejen til at køre mere grønt.

- Sverige har for længst vist vejen ved at fritage biobrændstoffer for afgifter. Nu må Danmark følge trop, så transportbranchen kan se, at Folketinget mener den grønne omstilling af transportbranchen alvorligt, siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv transport.

Kun midlertidig nedsættelse
DI og Dansk Erhverv foreslår kun en midlertidig ordning. Når brændstofpriserne igen er faldet, kan man hæve afgiften på fossil diesel og benzin, så statskassen undgår et varigt tab; men generelt mener de to organisationer, at biobrændstof bør være fritaget for afgifter.

- Vores forslag vil gavne den grønne omstilling. Ved at fritage de CO2-neutrale brændstoffer for afgifter, bliver det muligt for transportvirksomhederne at tilbyde klimavenlig transport til en pris, der er mere attraktiv, siger de to direktører.

- Det er et helt nødvendigt skridt på vejen mod den grønne omstilling. Afgiftsfritagelsen bør selvfølgelig også gælde for kommende CO2-neutrale brændstoffer, som for eksempel bliver produceret gennem Power-to-X.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.11