23948sdkhjf

Kaos fortsætter i verdens største containerhavne

I en række af verdens største containerhavne i Kina og på den amerikanske vestkyst fortsætter det månedlange kaos med kø, containermangel, forsinkelser og nye covid-udbud blandt havnearbejdere og lastbilchauffører.

Alt sammen er med til at fastholde de rekordlange og mere end fordoblede transporttider på at fragte varer mellem verdensdelene i forhold til før pandemien.

Det rapporterer flere medier og eksperter i de seneste dage.

Blandt andet fortæller nyhedsbureauet Bloomberg, at skibe, der ønsker at undgå covid-relaterede forsinkelser i Kina, nu er på vej til Shanghai, hvilket forårsager voksende trængsel i verdens største containerhavn.

Rederier foretager ruteskiftet for at undgå forsinkelser i det nærliggende giganthavn Ningbo, som har standset lastbiltransporter efter et udbrud af covid-19. Andre skibe omdirigeres til Xiamen i syd.

Også den danske shippingekspert Lars Jensen trutter fortsat i advarselshornet.

- Overbelastningssituationen er forværret betydeligt i Nordamerika i løbet af den seneste uge, skriver han for et par dage siden på LinkedIn og fortsætter:

- For de nordamerikanske havne forværredes situationen kraftigt fra 6. januar til 10. januar. Ser man på status, siden HMM begyndte at levere disse opdateringer i november 2020, er situationen i Nordamerika nu meget værre end på noget tidspunkt i løbet af de sidste 14 måneder.

Han noterer sig, at køen af ventende skibe uden for Los Angeles og Long Beach nåede en ny rekord på 106 fartøjer den 12. januar, og at Mærsk den 10. januar meddelte, at ventetiden for skibe til kajplads i Long Beach var 38-45 dage, og for Los Angeles nu var op til 28 dage. 

  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156