23948sdkhjf

Højere pris for fragt sender flere milliarder til Mærsk

En ekstraordinær markedssituation betyder nu, at det økonomiske facit for 2021 ser ud til at blive bedre end ventet for A.P. Møller-Mærsk.

Det store selskab havde tidligere spået, at 2021 ville resultere i et underliggende driftsresultat før af- og nedskrivninger på op mod 23 milliarder dollar.

Men stigende fragtrater - prisen for at få fragtet en container - i de sidste tre måneder af sidste år har betydet, at det resultat nu ventes at lande på 24 milliarder dollar.

Det oplyser A.P. Møller-Mærsk fredag i en meddelelse til fondsbørsen, hvor det store selskab er noteret.

Driftsresultatet er kort sagt de penge, der er tilbage fra salget i en virksomhed, når udgifterne til varer, administration, løn og ned- og afskrivninger er trukket fra.

Beløbet er ifølge senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen, der følger det danske selskab tæt, uden historisk fortilfælde i Danmark.

- Historisk har vi aldrig set indtjening på de her niveauer for noget andet dansk selskab. De kommer ikke i nærheden af, siger han.

Opjusteringen kommer, efter at selskabet har opgjort de foreløbige tal for året, der endnu ikke er revideret. Det endelig resultat for året præsenteres om små fire uger - 9. februar.

Mærsk havde tidligere spået, at driftsresultatet ville lande på 22-23 milliarder dollar.

Omregnes det til danske kroner, svarer det til, at resultatet bliver knap ti milliarder kroner højere, end hvis det var landet i midten af det tidligere spænd.

Det er langt fra første gang, at Mærsk skruer op for forventningerne til 2021. Der er derimod fjerde gang, skriver Marketwire.

I sit årsregnskab for 2020 spåede Mærsk, at driftsresultatet før af- og nedskrivninger i 2021 ville lande på op mod 10,5 milliarder dollar. Facit ser altså ud til at blive mere end det dobbelte.

Det er dog ikke, fordi Mærsk ikke kan regne, fortæller Mikkel Emil Jensen.

Fragtraterne er steget massivt, hvilket var svært at forudsige, da året startede. De gennemsnitlige fragtrater er nu steget 80 procent for at få transportere en tyvefodscontainer, fortæller han.

- Der er mangel på udstyr, skibe, fly og chauffører. Det gør, at der er flaskehalse mange steder og lange ventetider.

- Der er kamp om pladserne i et miljø, hvor der stadig er stærke efterspørgsel efter varer, siger senioranalytikeren.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109