23948sdkhjf

2021 hos Mærsk - Verdens største containerrederi satsede stort på metanol

For verdens største containerrederi blev 2021 året, hvor alle kræfter blev sat ind på at bane vejen for metanol som fremtidens bæredygtige brændstof i skibsfarten - bliver 2022 året, hvor de øvrige containerrederier følger trop?

2021 blev året, hvor Mærsk overhalede alt og alle i ambitionerne om en grønnere skibsfart.

Ved indgangen til 2021 lød meldingen var verdens største containerrederi, at det første CO2-neutrale skib ville blive bestilt i 2023 og søsat i 2030.

Men så i februar meldte rederiet pludselig ud, at verdens første CO2-neutrale containerskib skulle bestilles nu og tages i drift i 2023.

Og så skulle det i øvrigt sejle på såkaldt e-metanol. Skibet vil også være i stand til at sejle på traditionelt lavsvovlholdigt brændstof (VLSFO)

Hæsblæsende tempo

Projektet blev udviklet i et hæsblæsende tempo hen over hele året. Problemet for Mærsk er, at der i øjeblikket slet ikke er nogen, der producerer e-metanol i de mængder, som man skal bruge til at holde selv en lille flåde af feederskibe i drift.

- Det vil blive en betydelig udfordring at skaffe tilstrækkelige forsyninger af kulstofneutralt metanol inden for tidsfristen for at blive pionerer inden for denne teknologi, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands i A.P. Møller - Maersk.

- Vores succes er afhængig af, at kunder tager dette banebrydende produkt til sig. Herudover er der behov for et styrket samarbejde med brændstofproducenter, teknologipartnere og udviklere for at øge produktionen.

Skibet vil få plads til 2000 tyvefodscontainere, og Mærsk planlægger at lade det sejle på en af sine intra-regionale ruter. Det kunne være mellem to byer på det europæiske kontinent.

Dansk leverandør

Senere på året fandt A.P. Møller-Mærsk ud af, hvem der skal levere de første doser metanol til de nye skibe.

Samarbejdspartneren bliver Aalborg-virksomheden Reintegrate, der er en del af den danske energivirksomhed European Energy.

Reintegrate og European Energy vil etablere en ny produktionsfacilitet i Danmark med en årlig kapacitet på 10.000 ton CO2-neutralt metanol, hvilket svarer til det årlige forbrug på det kommende CO2-neutrale skib. Mærsk vil indgå i et samarbejde med Reintegrate og European Energy omkring udviklingen af anlægget.

Ny bestilling

Året bød på endnu flere ordrer på metanolskibe.

I slutningen af august offentliggjorde Mærsk en ordre på otte nye metanol-containerskibe.

Hvert af de otte containerskibe, der er 350 meter lange og har plads til 16.000 standardcontainere, har et årligt behov for 35.000-45.000 ton brændstof, anslog rederiet på det efterfølgende online-pressemøde, altså et samlet årligt forbrug på op til 360.000 ton.

Hertil kommer de 10.000 ton e-metanol årligt, som Mærsk skal bruge til den oprindelige ordre på det mindre ’shortsea’ containerskib, der skal sejle allerede i 2023. Og det er altså kun dette, sidstnævnte, feederskib, at der vil blive produceret metanol til på dansk grund.

Fast besluttet

Mærsk er helt åben omkring, at den helt store udfordring er at skaffe de enorme mængder af det CO2-neutrale brændstof. Udfordringen er ikke selve teknikken, som er standard, bortset fra brændstofindsprøjtningen, blev det sagt.

De otte store oceangående containerskibe, som Mærsk har bestilt hos det sydkoreanske værft Hyundai for en samlet pris på 1,4 milliard dollar, og med en option på fire skibe til, bliver da også bygget som ’duel-fuel’, så de også kan sejle på traditionel bunkerolie eller marinediesel. Det første skib i serien bliver leveret i 2024.

Mærsk har sat som sit mål at få en større flåde af metanolskibe i drift inden 2030. Og det virker som om, at rederiet er stålsat på, at man vil gøre det nødvendige for at få adgang til de nødvendige mængder metanol til at putte i tankene.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078