23948sdkhjf

Grønne europæiske visioner øger efterspørgsel på skibe, der kan transportere CO2

Flere regeringer rundt omkring i særligt Europa har store forhåbninger om at nedgrave flere tusinde tons CO2 i undergrunden, for på den måde at indfri klimamålsætningerne. Før det kan blive en realitet, kræver det dog skibe, der kan transport de upopulære drivhusgasser.

Mange af de områder, hvor man vil nedgrave og lagre drivhusgasserne, er nemlig i gamle oliefelter eller i lande som Norge og Island, der har planer om at importere CO2, og det åbner et stort marked for skibsfarten.

Det har derfor øget konkurrencen blandt skibsdesignere og værfter om at udvikle skibe til formålet, men det er et nyt marked, og den perfekte løsning ligger stadig forude.

Ifølge det internationale maritime medie Tradewinds, der har undersøgt de forskellige regeringers planer for ’Carbon Capture and Storage’ (CCS) og talt med flere skibsværfter, vil der i Europa være mindst 26 lagringsprojekter i storskala, som på den ene eller anden måde vil være afhængig af transport med skib.

Til at indfri de opgaver, skal der bruges op til 21 skibe, alt afhængig af, hvor stor CO2-kapacitet skibene kan designes og bygges til. Mitsubishi Shipbulding, der undersøger teknologien for rederiet MOL, fortæller Tradewinds, at det på nuværende tidspunkt at bygge skibe i størrelsen 20.000-40.000 cbm.

Danmark med i front

Søfart har tidligere beskrevet flere CCS-prjojekter. Blandt andet islandske Carbfix, som har udviklet og bygget et stort anlæg, der fører flydende CO2 ned i vulkanøens undergrund, hvor det bliver lagret.

I Norge har regeringen i forening med virksomheder som Equinor, Shell og TotalEnergies investeret massivt i Northern Light-projektet, som ligeledes er et anlæg, der gør det muligt at lagre CO2 gennem rør i udtjente oliefelter.

Begge disse er afhængige af skibe, der kan transportere flydende CO2, både i rute mellem lager og anlæg, men også i forhold til import af CO2, som begge projekter satser benhårdt på at etablere i fremtiden.

Udfordringen med transport til søs mener det danske rederi ’Dan-Unity CO2’ snart at have løst. Rederiet Dan-Unity er oprettet af folkene bag Evergas og Ultragas, og de har i første omgang som målsætning af satse på at transportere CO2 til Island.

- Vi har indtaget en ledende rolle i udviklingen af ​​de nødvendige transportløsninger, og Den Danske Maritime Fond har støttet os i vores mål med en bevilling på 2,8 millioner kroner til at udvikle og designe skibene. Vi er stolte af snart at kunne præsentere vores banebrydende skibsdesign over for de værfter, der er interesserede i at bygge vores nye skibe, sagde Steffen Jacobsen, CEO og medgrundlægger af Dan-Unity CO2, tilbage i november måned

Klimaminister Dan Jørgensen (S) varslede tidligere på året, at den danske regering snart har tænkt sig at fremlægge en strategi for CSS herhjemme.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109