23948sdkhjf

Sverige satser millioner på elektrificering af tung transport

Stat og industrivirksomheder i Sverige investerer godt 400 millioner svenske kroner for at fremskynde elektrificeringen af transportbranchen.

Man har længe talt om elektricitet som en af ​​hjørnestenene for at opnå klimaneutralitet inden for blandt andet transport.

Udviklingen går fremad, men ikke hurtigt nok, mener svenske myndigheder og virksomheder. Derfor går stat og industri nu sammen for at fremskynde overgangen til et elektrificeret godstransportsystem med en samlet investering på 400 millioner svenske kroner.

Pengene skal bruges på to projekter - ”Reel” og ”E-Charge” - i et initiativ, der foregår via programmet ”Vehicle Strategic Research and Innovation” (FFI).

- Investeringen fremskynder overgangen til bæredygtig vejtransport og reducerer emissionerne her-og nu, siger Malin Persson, bestyrelsesformand i FFI, til Transportmagasinets svenske søstermedie, transportnet.se.

Reghional godstransport på el
Reel-projektet vil omfatte 40 elektriske lastbiler til regional godstransport. Køretøjerne vil køre over hele Sverige, men primært i Mälardalen, Skåne og Västra Götaland. Tanken er at bruge både prototyper og masseproducerede lastbiler med en totalvægt på 16-74 ton.

Derudover skabes en ladeinfrastruktur med digitalt tilsluttet systemunderstøttelse på depoter, terminaler og andre vigtige logistikpunkter.

Projektet samler transportkøbere, speditører og distributører, vognmænd, terminaloperatører, ladestationsoperatører, elnetselskaber samt leverandører af lastbiler, ladeudstyr og styringssystemer. Derudover deltager regioner, byer og universiteter.

- Omstillingen til en fossilfri verden kræver innovation i samfundet som helhed. Dette er et tydeligt eksempel på innovation i bred forstand, hvor virksomheder, myndigheder og andre sammen adresserer, at selv forretningsmodeller, adfærd og reguleringer skal udvikles mod bæredygtighed, siger virksomheden Vinnovas adm. direktør Darja Isaksson.

FFI finansierer med 85 millioner SEK og projektparterne bidrager med 104 millioner SEK i Reel-projektet.

Lange transporter på el
Fokus i det andet projekt, E-Charge, er lange transporter. Her er målet at udvikle batteri-elektriske biler, der vil kunne klare daglige distancer på 500 km og mere. Køretøjerne testes i et par store logistikkæder mellem de største byer i Sverige. Opladningen af bilerne foregår med højeffektopladning i forbindelse med chaufførens hvileperioder.

En kombination af udviklingsarbejde på flere tematiske områder og forskning på integreret systemniveau vil bidrage til viden og forståelse for, hvordan elektrificering af langdistancetransport kan påvirke større systemer som logistik og el-systemer.

- I projektet skal de største lastbiler køre på el, hvilket for blot få år siden stort set blev betragtet som helt umuligt. Det viser, hvor hurtigt udviklingen går, siger Energistyrelsens generaldirektør Robert Andrén.

Han regner også med, at projektet systematisk vil give brugbare resultater til regeringens nedsatte elektrificeringskommission.

FFI finansierer dette projekt med 102 millioner SEK, mens projektparterne bidrager med 113 millioner SEK.

Begge projekter starter nu og løber frem til 2024.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.362