23948sdkhjf

Drivkraft Danmark om køreplan: Omstilling af transporten krumtap i den grønne omstilling

Regeringen har i dag offentliggjort den såkaldte køreplan for hvordan Danmark skal nå 70-procents målet i 2030. 

Hovedtrækket er at alle beslutninger, der skal lede til opfyldelse af målet, skal være taget i 2025. 

Dan Jørgensen fortalte på dagens pressemøde at ingen sektorer ville gå fri. Regeringen kommer endda til at genbesøge de områder hvor der allerede er indgået aftaler.

Allerede næste år vil regeringen genbesøge klimaaftalerne på industri- og energiområdet med nye udspil. Også flytransport, den tunge trafik og klimavenlige valg i hverdagen vil blive adresseret næste år. I år vil regeringen bl.a. komme med en strategi til udvikling af grønne brændstoffer og et udspil til fangst af CO2.

Hos Drivkraft Danmark, der er brancheorganisation for ladeoperatører, raffinaderier, tankstationer og leverandører af brændstoffer til skibe og fly, bider direktør Jacob Stahl Otte især fast i at grønne brændstoffer og elektrificering af transporten kommer til at spille en afgørende rolle i planen.

Og han er - sammen med resten af branchen - klar.

- Skal vi i mål med Parisaftalen og det danske 70 procent-mål i 2030, skal vi have mere fokus på transporten. Elektrificeringen af persontransporten er i fuld gang, men især den tunge transport, skibe og fly bliver en stor udfordring. Derfor er det rigtig positivt, at regeringen lægger op til et øget fokus på reelle grønne brændstoffer, som kan erstatte den fossile energi, siger Jacob Stahl Otte.

Altoverskyggende

Drivkraft Danmark ser omstillingen af transporten som det altoverskyggende strategiske område i de kommende år. Derfor foreslog Drivkraft Danmark også et CO2-fortrængningskrav til transporten, som blev vedtaget i december 2020.

- Med indførslen af et CO2-fortrængningskrav til vejtransporten fra 2022, har politikerne sikret en meget vigtig rammebetingelse for efterspørgslen efter fremtidens grønne brændstoffer. Næste skridt er at stille krav til skibe og fly, samt at få fokus på produktionen. Det vil den kommende PtX-strategi og et udspil om grønne brændstoffer forhåbentlig bidrage til, siger Jacob Stahl Otte. 

Han peger på at en øget integration af vedvarende energi i raffinaderierne, der i forvejen producerer brændstoffer til biler, skibe og fly, er en oplagt måde at sikre grønnere brændstoffer:

 - Blandt vores medlemmer er både PtX-producenter og to store raffinaderier, som alle ser ind i en fremtid, hvor den fossile energi skal erstattes med vedvarende alternativer. Ud over, at det er nødvendigt af hensynet til klimaet, er det noget, der er stort forretningsmuligheder i. Derfor bør raffinaderierne spille en afgørende rolle i regeringens PtX-strategi og de kommende udspil om grønne brændstoffer. Skal vi nå potentialerne, skal vi nemlig op i volumen. Det kan raffinaderierne sikre, siger Jacob Stahl Otte.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125