23948sdkhjf

Indtjeningen blandt verdens skibsredere boomer: ikke set større siden før finanskrisen

Indtjeningerne i shippingbranchen har ikke været større siden 2008. Årsagen skal findes i den store efterspørgsel på forbrugsvarer og en global forsyningskæde, som er stærkt påvirket af flaskehalse i kølvandet på Covid19

En global forsyningskæde ude af trit med noget, sektoren nogensinde før har set kombineret med en enorm efterspørgsel på alverdens forbrugsprodukter har sendt indtjeningskurverne i shippingsektoren op i et niveau, som ikke er set siden 2008 lige før finanskrisen for alvor brød ud.

Det skriver det internationale medie Bloomberg på baggrund af en analyse foretaget af Clarkson Research Services, som er en af verdens største skibsmæglere.

Og det er stort set i alle dele af sektoren, at pengene ruller ind på bankbøgerne i et hidtil uset niveau set i lyset af dette årti.

Væksten er dog stadig størst i containerdivisionerne, der fortsætter med at sætte ny raterekord uge ind og uge ud. I sidste uge kostede det ikke mindre end 14.287 dollars af sende en 40 fods container fra Kina til Europa. Det er mere end fem gange så meget sammenlignet med samme tidspunkt for et år siden.

Tendensen i containermarkedet har en afsmittende effekt på resten af sektoren. For alt imens efterspørgslen på detailvarer løfter containermarkederne, er den generelle globale vækst med til at øge indtjeningerne for de bulkskibe, der sejler industrielle varer rundt i verden. Dertil skal medregnes, at mange bulkskibe ligeledes generer indtjeninger ved også at sejle med containere.

Det noteres dog også i analysen fra Clarkson Research Services, at olie- og gastankskibsmarkederne stadig halter lidt bagved de andre markeder grundet markedsvilkårene inden for gas- og oliesektorerne, der blandt andet har betydet et fald i priserne og dermed indtjeningerne.

Spektakulært

Årsagen til det store boom er todelt: På den ene siden er der sket en økonomisk genåbning efter Covid19, der har ansporet en stigende efterspørgsel efter varer og råvarer. På den siden har virussen fortsat forårsaget store forstyrrelser i de globale forsyningskæder med store flaskehalse og forsinkelser til følge. Det har været med til at skrue priserne i vejret og efterladt størstedelen af ​​shippingbranchen med store indtjeningsmuligheder.

De store gevinster i markedet fremgår tydeligt af flere af de regnskaber, som de store aktører i shippingindustrien netop har fremlagt for offentligheden.

Blandt andet formåede det danske rederi A P Møller Mærsk at øge deres estimerede overskud i indeværende år med hele fem mia. kr., ligesom verdenskendte rederier som MSC, Hapag-Lloyd og Cosco ligeledes har fremvist sorte tal på bundlinjen.

Tendensen i markederne er da også så markante, at selv eksperter har svært ved at sætte ord på situationen.

- Jeg er ikke sikker på, om ’den perfekte storm’ dækker over situationen i markedet. Det hele er ganske enkelt spektakulært. Containermarkedet er rødglødende, siger Peter Sand, der er chefanalytiker i Bimco.

Rekord i bulk

Foruden efterspørgslen på forbrugsartikler, kan Clarkson Research Services også melde om en stigende efterspørgsel på råvarer. Dette skyldes blandt andet den store vækst i byggebranchen i den vestlige verden, der har resulteret i en generel mangel på materialer.

Det øger i sagens natur indtægterne fra bulkskibe, der transporterer de industrielle varer.

I den sektor ramte indtjeningen ifølge skibsmægleren for nylig et 11-årigt højdepunkt, og der er ikke tegn på, at den vækst vil falde det næste stykke tid – modsat forbrugerefterspørgslen, som analytikere forventer vil falde i løbet af det næste års tid.

- En stærk efterspørgsel efter naturressourcer kombineret med Covid19-relaterede logistiske forstyrrelser skaber et grundlaget for, at udbud og efterspørgsel i sektoren også fremover vil være positivt, siger Ted Petron, som er næstformand i Navios Maritime Holdings.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109